آن دسته از طالبانی که خود را افغانستانی می دانند با اقدامات سختگیرانه سران این گروه مخالفند
(last modified 1401-10-04T12:13:10+00:00 )
جدی 04, 1401 16:43 Asia/Kabul

دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان گفت: آن دسته از طالبانی که خود را متعلق به افغانستان می دانند با اقدامات سختگیرانه سران این گروه به ویژه در رابطه با تعلیم و تحصیل زنان مخالفند.

محمد حسن جعفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تصمیم ملا یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع و سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله حکومت موقت طالبان برای دیدار با تعدادی از علمای قندهار و گفت و گو در مورد بازگشایی مدارس و دانشگاه ها برای دختران اظهار داشت: اینکه تعدادی از مسوولان حکومت موقت طالبان از تعلیق حضور دانشجویان دختر در دانشگاه ها ابراز نارضایتی کرده و درصدد بازگشایی مدارس و دانشگاه ها برای دختران هستند قابل استقبال است زیرا مردم افغانستان پذیرای حکومت قرون وسطایی نیستند.

وی با اشاره به اعتراضات گسترده در افغانستان به خاطر تعلیق حضور دختران دانشجو در دانشگاه ها پس از ماه مسدود ماندن مدارس دخترانه بالاتر از صنف ششم عنوان کرد: مردم افغانستان مردم آزاده ای هستند و زنان افغان هم در جهاد مقدس و دوران های سخت سهیم بودند و حضور داشتند، امروز هم باید دوشادوش مردان حرکت کنند، مادران، زنان و دختران افغان قابل احترام هستند و کرامت انسانی آنان باید حفظ شود. کسانی که تحصیل دختران را به تعلیق درمی آورند شرایط افغانستان را درک نمی کنند و برای حکومت کردن ههم نیامده اند.

این فعال سیاسی افغان با اشاره به نارضایتی بخشی از طالبان از وضعیت موجود و سختگیری های به عمل آمده گفت: طبیعی است که عده ای از آنان از این وضعیت ناراضی باشند، کسانی که خود را متعلق به افغانستان بدانند حتما ناراضی هستند و این شرایط برای آن ها هم نگران کننده است و می دانند که مسایل با زور و اسلحه پیش نمی رود.

به گفته جعفری این سختگیری های طالبان و استفاده از زور و خشونت، شبیه همان ایده های دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق امریکا است که گفته بود می توان با بمباران افغانستان و کشتن چند میلیون انسان صلح را به این کشور بازگرداند. امریکایی ها که مدعی حقوق بشر هستند دروغ می گویند و کمک هایی هم که از سوی امریکا و جامعه جهانی به نام کمک به مردم افغانستان به این کشور می رسد برای مردم هزینه نمی شود.

این کارشناس افغان اظهار کرد: به هر صورت در بین سران طالبان افراد روشن تری هم هستند و امید می رود که افکار روشن را در بین سایر مقامات و اعضای طالبان هم گسترش دهند و بدانند که حکومت ها می آیند و می روند و این مردم هستند که می مانند.

دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان با اشاره به اظهارات سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت موقت طالبان در مورد دلایل تعلیق تحصیل دختران که یکی از آن ها تعلل در رعایت حجاب از سوی دانشجویان دختر بوده اظهار داشت: توجیهات و استدلال های طالبان قابل پذیرش نیست، دختران و زنان افغانستان باحجاب و با عزت هستند و نیازی نیست طالبان به آن ها حجاب را یاد بدهند، ایراد طالبان و بهانه جویی ها برای تعطیلی مدارس و دانشگاه ها غیر قابل قبول است.

جعفری گفت: به نظر می رسد که اینگونه اعمال از بیرون به طالبان دیکته می شود و کسانی که به دنبال جنگ های مذهبی، قومی و ناامنی در افغانستان هستند به این مسایل دامن می زنند اما مردم افغانستان این مسایل را درک می کنند.

وی اضافه کرد: با همه این ها این حرکت طالبان در جلوگیری از تحصیل و تعلیم دختران محکوم است و بدانند که اگر می خواهند در افغانستان حکومت کنند باید خدمتگزار مردم باشند، زیرا صبر این مردم صبور هم اندازه دارد و زمانی که لبریز شود کسی جلودار آن ها نیست چنانکه به گواهی تاریخ چند بار ابرقدرت های جهان را شکست داده اند، خروج امریکایی ها از افغانستان هم به خاطر عظمت و ابهت مردم این کشور بود نه طالبان.

 

کلیدواژه