ثور 12, 1403 15:57 Asia/Kabul

مسوول امور تحصیلی اتباع خارجی در اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی ایران از طرح‌های جدید برای دانش آموزان اتباع و معلمان افغانستانی مقیم ایران خبر داد.

علیرضا یاری مقدم مسئول امور تحصیلی اتباع خارجی در اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در مصاحبه با رادیو دری ضمن تبریک فرارسیدن هفته گرامیداشت مقام معلم گفت: از مهم‌ترین اهداف نظام آموزشی در جمهوری اسلامی ایران عدالت آموزشی است؛ به گونه ای که دانش آموزان اتباع هم‌راستا با دانش آموزان ایرانی از حقوق و مزایای آموزشی یکسانی برخوردار باشند.

یاری مقدم گفت: با توجه به اینکه سازمان ملی مهاجرت، کد یکتا را ملاک و شرط لازم ثبت نام دانش آموزان اتباع قرار داد، انقلابی در نحوه ثبت نام این دانش آموزان به وجود آمد و ما در سال تحصیلی 3-1402 بیش از 60 هزار دانش آموز افغانستانی و مهاجر را در کلاس‌های درس استان خراسان رضوی ثبت نام کردیم که حدود 95 درصد آنها در شهر مشهد ثبت نام کرده اند.

این مقام آموزش و پرورش استان خراسان رضوی همچنین از طرح جدیدی برای دانش آموزان اتباع خبر داد و گفت: برنامه ای در سال تحصیلی جدید (4-1403) در نظر گرفته شده که بر طبق آن محتوای آموزشی، فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی با موضوع «افغانستان» مختص دانش آموزان مهاجر افغانستانی تولید و تدریس خواهد شد.

وی هدف از این طرح را حفظ هویت اجتماعی، فرهنگی و تاریخی دانش آموز افغانستانی خواند و تأکید کرد که این طرح در تمامی مدارسی که دانش آموزان اتباع در آنها مشغول به تحصیل هستند لازم الاجرا خواهد بود.

او افزود که در این طرح در مرحله نخست، معلمان ایرانی تدریس دروس را بر عهده خواهند داشت و برای آنان آموزش های لازم در نظر گرفته شده است.

یاری مقدم گفت: این برنامه نخستین بار در نظام آموزشی ایران اجرایی خواهد شد و استان خراسان رضوی، پیشتاز و پیشنهاد دهنده این طرح آموزشی است.

مسئول امور تحصیلی اتباع خارجی در اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی همچنین از حضور 300 معلم افغانستانی در مشهد در حال حاضر خبر داد که پیش از این در کشور خود  به کار تدریس مشغول بوده اند و اکنون برای آنان دوره های آموزشی در نظر گرفته شده است.

یاری مقدم گفت: از وجود این معلمان عزیز می‌توان در مدارس ویژه دانش آموزان افغانستانی استفاده کرد لذا آنان نخست باید دوره‌هایی ببینند و با نظام آموزشی ایران و روش‌های نوین آموزش و تدریس آشنا شوند.

وی گفت این دوره‌ها به صورت کوتاه مدت و بلندمدت در تابستان امسال برگزار خواهد شد.

یاری مقدم در رابطه با مشکلات دانش آموزان مهاجر افغانستانی در ثبت نام در مدارس خاص چون مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی هم گفت: متاسفانه تا سال گذشته دانش آموزان اتباع اجازه ثبت نام در مدارس خاص را نداشتند که در سال تحصیلی جاری مشکل قانونی برطرف شد اما متاسفانه بنا به مشکلات سیستمی، دانش آموزان اتباع موفق به ثبت نام در آزمون این مدارس نشدند.

مسئول امور تحصیلی اتباع خارجی در اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی گفت این مشکل در حال پیگیری است و ان شاءالله برای سال تحصیلی آینده رفع خواهد شد.

صدور شناسه یکتا برای دانش آموزان اتباع خارجی

سامانه سهما از 18 قوس برای ثبت‌نام مجدد دانش‌آموزان غیرایرانی باز می‌شود

کلیدواژه