سرطان 06, 1403 15:10 Asia/Kabul

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان می‌گوید دلیل پایین بودن سطح هیأت طالبان در نشست سوم دوحه، برآورده نشدن خواسته های آنان از برگزارکنندگان نشست است.

گل‌محمد مختاری آگاه مسائل سیاسی افغانستان در مصاحبه با خبر رادیو دری در رابطه با حضور ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به جای وزیر خارجه در اجلاس دوحه گفت: بررسی‌های طالبان نشان داد سیر حرکت اجلاس دوحه به سوی چیزی که آنان می خواستند نبود لذا سخنگوی حکومت به جای وزیر خارجه در اجلاس دوحه شرکت خواهدکرد.

وی در ادامه گفت: در اینجا از دو آدرس می شود مسأله را ارزیابی و تحلیل کرد؛ موضوع اول بحث داخلی خود حاکمیت است که بنابر شواهد و قرائن، یک سلسله اختلاف‌نظرهای درونی و تفاوت دیدگاه‌ها نسبت به اوضاع و شرایط کشور وجود دارد که طبعا می‌تواند به عنوان یک عامل اضطراب باعث ایجاد تغییرات شود.

وی در توضیح نکته دوم گفت: اما چیزی که باعث می‌شود به جای یک مقام بالاتر یک مقام پایین‌تر در اجلاس این چنینی که برای طالبان از اهمیت فوق العاده برخوردار بود شرکت کند، شاید دیدگاه‌هایی مطرح بوده که اخیرا مجامع جهانی، سازمان ملل متحد و نماینده این سازمان و همینطور برخی از این کشورها در قبال حاکمیت فعلی بوده باشد.

چون از چندین ماه تلاش‌هایی در جریان بود و لابی‌های طالبان تلاش کردند که یک اجماعی را ایجاد بکنند و در ارتباط با اجلاس دوحه طبعا دیدگاه‌های حاکمیت افغانستان در کانون توجه قرار بگیرد.

و در این زمینه تحرکاتی صورت گرفت و قرارشد که از گروه‌های مخالف طالبان هم در اینجا حضوری پررنگ نداشته باشند، نماینده جامعه زنان وجود نداشته باشد و یک سری موضوعات خاص هم در آنجا مطرح نشود.

آقای مختاری گفت: در ابتدا این شائبه به وجود آمد که که شاید نشست دوحه مقدمه ای بر شناسای رسمی طالبان باشد اما در ادامه با توجه به پی گیری‌های مجامع حقوق بشری و برخی از گروه‌ها و نهادها و جهت های سیاسی مخالف حاکمیت طالبان، دیدگاه‌ها تعدیل شد.

وی گفت: دیدگاه‌هایی مبنی بر اینکه افغانستان نتوانسته خطر تروریزم و لانه سازی گرو‌ه‌های تروریستی در افغانستان را رفع و نگرانی جامعه جهانی را برطرف کند و همینطور اینکه حاکمیت طالبان هنوز هم یک حاکمیت تک قومی است و خیلی از جهت های سیاسی و اقشار جامعه در آن حضورندارد، در این تعدیل دیدگاه ها نقش داشت و اظهارنظرهای قدرت هایی چون روس ها، آمریکایی ها و شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز تأثیرگذار بود.

به گفته مختاری، این مسائل سبب شد آن امیدواری که طالبان از این اجلاس داشتند کمرنگ شود و شاید همین مساله باعث شد که آنها در اعزام هیات بلندپایه به اجلاس دوحه صرف نظر و به جای وزیر خارجه که یک مقام ارشد است، سخنگوی حکومت را اعزام کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در پاسخ به پرسشی درباره دست‌آورد طالبان از نشست سوم دوحه هم گفت: من فکر نمی کنم نشست دوحه دست‌آورد خاصی برای طالبان داشته باشد؛ البته اینکه طالبان به عنوان یک حاکمیت هیاتی را به دوحه اعزام می کند و به بعضی خواسته های آنها توجه می شود در حالی که از بانوان کسی در این نشست دعوت نشده است، خود یک دست‌آورد و واقعیت انکارناپذیر است اما اینکه طالبان از این نشست دست‌آوردی در جهت به رسمیت شناخته شدن کسب کنند بعید به نظرمی رسد.

گل محمد مختاری گفت: فضای جهانی هنوز این آمادگی را ندارد که در این زمینه (شناسایی رسمی طالبان) تصمیم بگیرد چون هنوز نگرانی درباره مسائل امنیتی و سیاسی افغانستان پابرجاست و حاکمیت هیچ‌گونه اقدام مثبتی را انجام نداده است پس این مسائل قطعا از نگاه جامه جهانی دور نخواهد شد و مطابق سیری که در افغانستان هست تصمیم گیری خواهد شد.

لازم به یادآوری است که نشست سوم دوحه درباره افغانستان روزهای یکشنبه و دوشنبه دهم و یازدهم سرطان با حضور 30 کشور و نهاد بین المللی برگزار می شود.

زائری: نشست سوم دوحه نتایج مثبتی نخواهد داشت

کلیدواژه