در گرامیداشت قیام امام حسین (ع) در افغانستان شیعه و سنی سهیم هستند
(last modified 1403-04-20T14:05:04+00:00 )
سرطان 20, 1403 18:35 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی-مذهبی گفت مراسم عزای امام حسین (ع) و گرامیداشت قیام ایشان در افغانستان منحصر به شیعیان نیست و اهل سنت نیز در آن سهم دارند.

سیدمحمد جمال فکوری بهشتی عضو سابق پارلمان افغانستان و آگاه مسائل سیاسی-مذهبی درباره اهمیت قیام حسینی گفت: قیام امام حسین (ع) در جهان اسلام از اهمیت خاصی برخوردار است و علمای شیعه و سنی بر این تأکید دارند که اگر قیام امام حسین (ع) به وقوع نمی‌پیوست، اسلام به شکلی که الان در کره خاکی می بینیم وجود نمی داشت.

فکوری بهشتی درباره کیفیت بزرگداشت از محرم در افغانستان نیز گفت: در طول تاریخ در افغانستان چه شیعیان افغانستان و چه برادران اهل سنت قیام امام حسین (ع) و ماه محرم را گرامی داشته اند و امسال هم امیدواری وجود دارد که برنامه های بزرگداشت محرم و قیام امام حسین (ع) مثل سال‌های قبل ادامه پیدا کند چنانکه ما در این شب و روزها در کابل شاهد برگزاری مراسم عزاداری هستیم.

وی درباره پیام محرم به امت اسلامی اظهار داشت: پیام محرم به امت اسلامی پیام اخوت و برادری، اصلاح و تبعیت از خطوط فکری اسلامی، حفظ قرآن شریف و احکام اسلامی و همین طور امر به معروف و نهی از منکر است که امام حسین (ع) همه این اهداف را در بیاناتشان فرموده اند.

عضو سابق پارلمان افغانستان در پاسخ به این سوال که چه درس‌هایی از عاشورا می توان آموخت گفت: در تاریخ بشر بزرگان زیادی مثل گاندی و یا دیگران را دیدیم که هرکدامشان در مبارزاتشان نمونه هایی از قیام امام حسین (ع) را به عنوان الگو مطرح کرده اند و به عنوان یک درس وعبرت ازآن الگو گرفته اند و راه ایشان را به عنوان مبارزه ادامه داده اند.

فکوری بهشتی در مورد روحیه همکاری مردم و حکومت طالبان در برگزاری امن مراسم عزاداری محرم نیز گفت: حکومت طالبان در مورد امنیت برگزاری مراسم محرم اطمینان داده اند و در محرم دو سال گذشته شاهد برقرای امنیت خوبی توسط حکومت بودیم که هیچ‌گونه مشکل امنیتی به وجود نیامد و فقط یک ناامنی در کارته چهار کابل رخ داد که امیدواریم امسال مراسم در آرامش سپری شود، هیچ‌گونه مشکل امنیتی رخ ندهد و همین‌طور هیچ محدودیتی برای عزاداران امام حسین (ع) در سرتاسر افغانستان نباشد.

تدابیر امنیتی پلیس طالبان در ولایات افغانستان در ایام محرم

کلیدواژه