اسد 24, 1403 17:43 Asia/Kabul

فعال سیاسی و از چهره های جهادی پیشین افغانستان نبود انتخابات سالم و دخالت خارجی ها را سبب فروپاشی نظام جمهوریت در افغانستان دانست.

در سومین سالروز به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان، سیدعالم رسا فعال سیاسی و یکی از چهره‌های جهادی سابق در گفت‌وگو با بخش خبر رادیو دری درباره علل سقوط حکومت اشرف غنی و فروپاشی نظام جمهوریت گفت: عوامل زیادی در سقوط نظام جمهوریت در افغانستان دخیل بودند که می توان به ناهماهنگی سران حکومت و سران مجاهدین در برگزاری انتخابات سالم و ایجاد یک حکومت فراگیر و ملی در بدو ورودشان به کابل، به عنوان عامل داخلی این رویداد اشاره کرد.

این نیروی جهادی سابق افغانستان ادامه داد: بعد از روی کار آمدن حامد کرزی و حکومت انتقالی و برگزاری انتخابات، باید گفت انتخابات خوبی نه در معرفی نمایندگان پارلمان و نه در تعیین ریاست جمهوری برگزار نشد چون ما در آن زمان از نزدیک شاهد قضایا بودیم و مشاهده کردیم رهبران مجاهدین و سران حکومت هرکدام به دنبال حق و حقوق و سهم خواهی نزدیکان خود بودند و به دنبال منافع سمتی و حزبی خود حرکت می کردند و به دنبال تشکیل حکومتی که تمثیل کننده حق و حقوق همه اقوام در افغانستان باشد نبودند.

رسا افزود: در حکومت آقای اشرف غنی نیز همین مسیر ادامه پیدا کرد و ما شاهد شکل گیری یک حکومت سالم نبودیم و همین مساله باعث شد که مردم از حکومت ناراضی باشند و حتی نتوانند به این موضوع اعتراض کنند.

این فعال سیاسی، از دخالت بیگانگان نیز به عنوان علت خارجی سقوط جمهوریت در افغانستان یاد کرد و گفت: در کنار مسائل داخلی، موضوع دخالت‌های بیگانگان هم باعث تضعیف حکومت گردید و این دو موضوع دست به دست هم داد و سبب سقوط نظام جمهوریت شد.

رئیس بنیاد هدی درباره تعامل احزاب و جریان‌ها با حکومت اشرف غنی گفت: در جلسات مشورتی با اشرف غنی ما در قالب احزاب و گروه‌های مدنی دو مرتبه مشورت هایی را جهت صلح و هماهنگی با طالبان به آقای اشرف غنی دادیم که متاسفانه وی توجهی به این مشورت ها نکرد و برنامه های خود را پیش برد و دیدیم که دولت جمهوریت سقوط کرد و طالبان حکومت را در دست گرفتند و شاید مردم افغانستان همین امروز بعد از سه سال هنوز متوجه نباشند که چه عواملی باعث سقوط دولت شد.

سیدعالم رسا درباره چشم انداز آینده افغانستان با توجه به شناسایی رسمی نشدن حکومت طالبان در جامعه جهانی هم گفت: گرچه الان ارتباطاتی بین طالبان با برخی کشورها برقرار شده و حتی دیپلمات‌های طالبان به بعضی کشورها اعزام شده اند و برنامه های سیاسی‌شان به اشکال مختلف ادامه دارد اما امروزهم متاسفانه حکومت به صورت تک قومی اداره می شود و این مساله می تواند برای طالبان مشکل ساز شود و به همین علت بنده چشم انداز آینده افغانستان را تاریک می بینم.

این چهره سابق جهادی افغانستان معتقد است اگرچه مخالفین طالبان به علت ضعف توان مقابله نظامی با آنها را ندارند اما شکل گیری انسجام‌ها و تجمعاتی در آینده در جهت تضعیف حکومت طالبان محتمل است.

طالبان دستاوردهایی داشته اند اما مشکلات افغانستان هم زیاد است

بررسی سقوط جمهوریت و حاکمیت دوباره حکومت طالبان در افغانستان

محقق: آمریکا، خلیل زاد و اشرف غنی نظام جمهوریت را ساقط کردند

کلیدواژه