اجلاس بریکس موجب چندجانبه گرایی می‌شود
(last modified Tue, 22 Oct 2024 13:44:35 GMT )
عقرب 01, 1403 18:14 Asia/Kabul
  • اجلاس بریکس موجب چندجانبه گرایی می‌شود
    اجلاس بریکس موجب چندجانبه گرایی می‌شود

روزنامه نگار و فعال رسانه ای برگزاری شانزدهمین نشست بریکس و شرکت رئیس جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهمان رسمی و عضو اصلی این پیمان را از چند جهت دارای اهمیت دانست.

قاسم غفوری در گفت وگو با خبر رادیو دری اظهار داشت: نکته اول اینکه عضویت ایران در بریکس که اقتصاد، سیاست، جمعیت جهان و منابع را در اختیار دارد به نوعی بیانگر اعتماد جامعه جهانی به ایران است و برخلاف کشورهای غربی که می کوشند ایران را یک کشور منزوی معرفی کنند، حضور آقای پزشکیان درنشست بریکس خود بیانگر جایگاهی است که جهانیان برای جمهوری اسلامی ایران قایل هستند و این حضور، ادعای دروغین انزوای ایران را شکست می دهد.

وی افزود: نکته دوم بیانگر ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فنی–مهندسی جمهوری اسلامی ایران است چون ایران علیرغم تحریم‌های شدید اقتصادی و سیاسی توانست به دستاوردها و خودکفایی‌های  داخلی و خارجی بزرگی دست یابد و توجهات جامعه جهانی را به ایران جلب کند.

غفوری با بیان اینکه ایران می‌تواند الگوی دیگر کشورها باشد گفت: جمهوری اسلامی ایران کمبودها و مشکلات  خود را با تکیه بر توان و داشته های داخلی توانست حل کند زیرا تجربیات ایران می تواند به بعضی از کشورهای عضو بریکس که مورد تحریم غربی ها هستند کمک کند و این می‌تواند یک مولفه برای موفقیت کشورهای عضو بریکس باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: نکته دیگر این است که ایران در نشست‌هایی مثل بریکس و یا شانگهای همواره طرح ها و ایده هایی را برای بهبود ساختار نوین بین المللی چندجانبه گرایی عدالت محور و صلح پایه مطرح کرده است. پیشنهادهای آقای پزشکیان  به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این نشست می تواند به همگرایی بین المللی کمک شایانی کند و حضور ایشان می تواند دستاوردهای مهمی را در خنثی سازی تحریم‌ها در تکیه بر همگرایی منطقه ای داشته باشد و کشورهای عضو بریکس هم می توانند از این ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران بهره مند گردند.

غفوری افزود: مشکلاتی که غربی‌ها در دخالت در جنگ اوکراین و روسیه خلق کردند و حمایت‌های آنها از رژیم صهیونیستی باعث نسل کشی در غزه و لبنان شد و رایزنی های دکتر پزشکیان می تواند باعث ایجاد یک اجماع بین المللی در حمایت از مردم غزه باشد چنانکه در سفر آقای رئیس جمهور به ترکمنستان هم شاهد رایزنی های ایشان در زمینه مخالفت با اقدامات رژیم صهیونیستی بودیم.

وی درپاسخ به سوالی در زمینه تاثیر این نشست ها بر ایجاد چندجانبه گرایی هم گفت: از زمان فروپاشی و حمله شوروی به افغانستان ما شاهد یک رویکرد  قلدرمآبانه آمریکایی‌ها در ایجاد یک نظم تک قطبی بوده‌ایم که ایجاد کننده فشار و تحریم و حملات و لشکرکشی به دیگر کشورها بوده است و آنچه امروزه  در اوکراین و در غرب آسیا شاهد هستیم نشأت گرفته از همین سیاست های یکجانبه است و ظرفیت هایی مثل شانگهای و بریکس می توانند مولفه های جدیدی را در ایجاد یک نظم چندجانبه گرایی به وجود آورند.

این آگاه امور بین‌الملل در پایان سخنان خود گفت: باتوجه به اینکه پیمان هایی مثل بریکس که یک ساختار اقتصادی و سیاسی دارند می توانند با سیاست های آمریکا در یکجانبه گرایی مقابله کنند چون آمریکایی ها همیشه تلاش کرده اند که از مولفه های اقتصادی در ایجاد یکجانبه گرایی بهره ببرند در حالی که این اهرم‌های اقتصادی–سیاسی نیازمند یک نوع ساختار امنیتی هم می باشند که آنچه ما در بحران خاورمیانه شاهدش هستیم نتیجه سیاست یکجانبه گرایی آمریکایی ها در حمایت از رژیم صهیونیستی است و ظرفیت بریکس می تواند با تاثیر بر سیستم پولی مثل دلار تاثیرات زیادی بر ترویج چندجانبه گرایی و ایجاد یک نظم نوین بین المللی داشته باشد.

گفتنی است شانزدهمین اجلاس بریکس با حضور رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران از روز یکم تا سوم ماه عقرب 1403 در کازان روسیه در حال برگزاری است.

جنایات اخیر رژیم صهیونیستی علیه لبنان برای سرپوش گذاشتن به شکست هایش در غزه است

کلیدواژه