نامه ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره گام چهارم کاهش تعهدات برجامی
(last modified 1398-08-14T14:06:13+00:00 )
عقرب 14, 1398 18:36 Asia/Kabul
  • نامه ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره گام چهارم کاهش تعهدات برجامی

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفت: گام چهارم کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران طی نامه‌ای به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسید.

«کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز سه شنبه افزود: در نامه ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح شده است که جمهوری اسلامی از فردا(چهارشنبه) گازدهی اورانیوم UF6 را در سایت "فُردو" آغاز خواهد کرد و از آژانس درخواست شده است تا بازرسان برای نظارت بر این فرایند در ساعت مشخص شده در تاسیسات هسته ای "فُردو"حضور داشته باشند.
«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران امروز(سه شنبه) با اعلام اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران از فردا در تأسیسات هسته‌ای "فُردو" تاکید کرد همه طرف های برجام باید بدانند که ایران نمی‌تواند یکجانبه به برجام پایبند باشد.
آمریکا مه 2018 به‌طور یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران با کشورهای پنج به علاوه یک که در سال 2015 به امضا رسید، خارج شد.
تهران یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و ناکارآمدی وعده اروپایی‌ها برای جبران تحریم‌های آمریکا ضد ایران، به کاهش گام به گام تعهدهای برجامی خود روی آورده است.
کاهش تعهدات ایران شامل بالا بردن درصد غنی‌سازی اورانیوم از 3.67 درصد، افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده و توقف تمامی تعهداتش در حوزه تحقیق و توسعه در برجام بوده است.

کلیدواژه