تاکید ایران بر لزوم پاسخگویی شورای امنیت سازمان ملل
(last modified Tue, 26 Nov 2019 04:52:37 GMT )
قوس 05, 1398 09:22 Asia/Kabul
  • تاکید ایران بر لزوم پاسخگویی شورای امنیت سازمان ملل

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با تکرار موضع دیرینه ایران در اصلاح حق وتوی شورای امنیت سازمان ملل متحد، گفت شورای امنیت و اعضای آن باید در قبال عملکرد خود، به جامعه جهانی پاسخگو شوند.

به گزارش ایرنا؛ "مجید تخت روانچی" که عصر دوشنبه در نشست مربوط به اصلاحات شورای امنیت که در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار  شد،افزود: مسئولیت اولیه حفظ صلح و امنیت بین المللی برعهده این شورا نهاده شده است اما با نگاهی گذرا به کارایی فعلی و گذشته شورا درباره این مسئولیت، با هر سنجشی انتظاراتمان از این شورا برآورده نمی شود. 

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: در موضوعات زیادی، این شورا بدون اقدام یا بی اثر و در موضوعات خاص بسیار با قدرت بوده و همچنین از سوی برخی اعضای دائمی آن به طور جدی استثمار شده است.

تخت روانچی با بیان اینکه در نتیجه این عملکرد، شورای امنیت با بحران مشروعیت و اعتبار مواجه شده است، اظهار کرد: تنها استاندارد طلایی برای ارزیابی عملکرد و کارایی این شورا، اصول عدالت و قانون بین المللی است که منشور به آن صراحت دارد.

وی تاکید کرد: استفاده از این معیارها، به عنوان مثال در ارزیابی عملکرد شورا در مورد اوضاع منطقه ما، به وضوح نشان می دهد که تقریباً در همه موارد، از قدیمی ترین بحران منطقه ما یعنی اشغال غیرقانونی و نامشروع فلسطین و بخش‌هایی از سوریه و لبنان، تجاوز صدام علیه ایران و تجاوز آمریکا علیه عراق تا ادامه محاصره غیرانسانی نوار غزه و ایجاد بدترین بحران بشری جهان در یمن، "عدالت" و "قانون" اصلی‌ترین عناصر مفقوده هستند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: بنابراین، برای اطمینان از عدالت و حاکمیت قانون و حفظ و ترویج چند جانبه‌گرایی، اصلاحات شورا نه فقط یک گزینه‌ است و نه یک گزینه اختیاری؛ بلکه تنها راه حل است.

تخت روانچی بر لزوم اصلاح این عدم تناسب و بی عدالتی تاکید کرد و گفت: باید فرصت کشورهایی که بیشتر در این شورا بوده اند، کمتر شود و برای آن دسته از کشورهایی که هرگز در این شورا نبوده یا کمتر بوده‌اند، مزایایی در نظر گرفته شود. 

 

کلیدواژه