قوس 13, 1398 17:29 Asia/Kabul
  • تبریک  سالروز ولادت امام حسن عسکری (ع)

حضرت امام «حسن عسکری» (ع) از نوادگان رسول گرامی اسلام (ص) در هشتم ربیع الثانی سال 232 هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود.

آن حضرت در کودکی به اتفاق پدر بزرگوارش امام هادی (ع) ، تحت فشار و اجبار حکومت عباسی به سامرا ـ در عراق ـ مهاجرت کرد و در مدت 13 سال اقامت در این شهر ، از محضر پدر بزرگوارش کسب فیض کرد .

امام حسن عسکری (ع) درپی رحلت پدر گرامیش ، امام هادی (ع)، بیش از پنج سال مسئولیت خطیر هدایت و امامت مسلمانان را عهده دار شد .

دوران امامت حضرت امام حسن عسکری (ع) مقارن با اوج اقتدار سیاسی و نظامی حکام  عباسی بود. عمر امام حسن عسکری (ع) فقط 28 سال بود که چند سال از آن ، تحت نظر یا تبعید و یا در زندان حاکمان عباسی گذشت.

بااین حال این امام بزرگوار در روشن نگهداشتن چراغ هدایت مسلمانان ، نقش قابل توجهی داشت. جلوه این تاثیر در پرورش اندیشنمدان مسلمانی است که تحت تعلیمات امام حسن عسکری (ع) ، علوم اسلامی را فرا گرفتند و هرکدام با آفرینش آثار مکتوب در زمینه های گوناگون علوم اسلامی ، در حفط و شکوفایی معارف اسلامی ، گام های بلندی برداشتند.

باعرض تبریک به مناسبت سالروز ولادت این یادگار گرامی پیامبر اسلام (ص) ، سخنی کوتاه از آن حضرت را نقل می کنیم که فرمود: «آن کس که بیش از همه برای حقوق مردم احترام قائل است، مقامش نزد خداوند از همه بالاتر است.»

کلیدواژه