قوس 27, 1398 14:05 Asia/Kabul
  • مقام هندی: سرمایه‌گذاری در چابهار ایران فرصتی برای توسعه اقتصادی افغانستان است

معاون مشاور امنیت ملی هند، سرمایه‌گذاری مشترک ایران و هند در توسعه بندر چابهار ایران را فرصتی استثنایی برای توسعه اقتصادی افغانستان دانست.

«راجیندر کانا»Rajinder Kana معاون مشاور امنیت ملی هند روز چهارشنبه در دومین کنفرانس گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای در تهران که  بر موضوع افغانستان و مبارزه همه جانبه با اشکال مختلف تروریسم در این کشور تمرکز دارد، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری مشترک ایران و هند در توسعه بندر چابهار، جنوب شرق ایران، فرصتی استثنایی برای توسعه اقتصادی افغانستان است.
راجیندر کانا همچنین با اشاره به مذاکرات صلح در افغانستان گفت: این مذاکرات باید با محوریت دولت قانونی این کشور به پیش برود و کشورهای دیگر باید در این مسیر نقش تسهیل‌گر داشته باشند.
معاون مشاور امنیت ملی هند از قاچاق مواد مخدر و تروریسم به عنوان تهدید مشترک همه کشورهای منطقه یاد کرد و گفت: غلبه بر تهدیدات امنیتی موجود بدون همکاری مشترک و ایفای نقش فعال همه کشورهای منطقه امکان‌پذیر نیست.  
راجیندر کانا همچنین با اشاره به حضور گسترده و نگران‌کننده گروه‌های نیابتی تروریستی در افغانستان تصریح کرد: برای پیشبرد فرایند صلح پایدار باید از نقش‌آفرینی طرف‌هایی که هدفی به غیر از ثبات و امنیت در افغانستان دارند، جلوگیری شود.
معاون مشاور امنیت ملی هند، از انتخابات و مراجعه به آرای عمومی به عنوان راهکاری تعیین‌کننده برای جلب مشارکت مجموعه گروه‌های افغانستانی در فرآیند صلح یاد کرد و گفت: انتخابات ریاست جمهوری اخیر در افغانستان رخداد مهمی بود که  انجام شد.  

«راجیندر کانا» نیز در این دیدار با تاکید بر اراده سران ایران و هند برای توسعه همکاری دوجانبه گفت: هند از حق مشروع ایران در استفاده از انرژی صلح امیز هسته ای دفاع می کند و معتقد است که ایران باید از تمام حقوق خود در برجام بهره مند شود.

کلیدواژه