صالحی: همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همانند گذشته ادامه می‌یابد
(last modified 1398-10-02T14:50:10+00:00 )
جدی 02, 1398 19:20 Asia/Kabul
  • صالحی: همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همانند گذشته ادامه می‌یابد

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همانند گذشته در قالب پادمان، پروتکل و برجام ادامه می‌یابد.

«علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران عصر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در مجتمع راکتور تحقیقاتی آب سنگین "خُنداب"Khondab اراک،استان مرکزی ایران، برگزار شد، تصریح کرد: ایران خارج از چارچوب پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پروتکل الحاقی و برجام، تعهدی ندارد و به آنچه ملتزم شده عمل می‌کند.
صالحی درباره احتمال بازگشت پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت گفت: این اقدام به نفع هیچ طرفی نخواهد بود و هیچ کس عواقب چنین اتفاقاتی را نمی‌تواند پیش‌بینی کند.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین با بیان اینکه مکانیزم ماشه(اسنپ‌ بک) برخلاف خواسته و نیت اروپایی‌ها است، افزود: اگر مکانیزم ماشه فعال شود، از برجام چیزی باقی نمی‌ماند.
صالحی همچنین با اشاره به گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: بسیاری از گام‌های ایران برگشت‌پذیر است یعنی اگر اروپایی‌ها به تعهداتشان عمل کنند، بسیاری از اقدامات قابل برگشت به سابق است.
نخستین مرحله از راه‌اندازی تجهیزات راکتور آب سنگین "خُنداب" Khondab اراک روز دوشنبه با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران انجام شد. 
براساس برجام، روند بازطراحی راکتور خنداب با همکاری ایران و چین و مشارکت دیگر اعضای برجام از جمله آمریکا آغاز شد که با خروج واشنگتن از این توافق، انگلیس جایگزین آمریکا شد.
طبق برجام، بازطراحی راکتور آب‌سنگین خنداب باید در یک فرایند پنج‌ساله انجام شود اما به دلیل کارشکنی‌های آمریکا، این فرایند با اندکی تاخیر همراه شده که با انتقادات جدی ایران مواجه شد.

 

کلیدواژه