آمریکا 4 مورد از معافیت های همکاری‌های هسته‌ای با ایران را تمدید کرد
(last modified 1398-11-11T07:08:31+00:00 )
دلو 11, 1398 11:38 Asia/Kabul
  • آمریکا 4 مورد از معافیت های همکاری‌های هسته‌ای با ایران را تمدید کرد
    آمریکا 4 مورد از معافیت های همکاری‌های هسته‌ای با ایران را تمدید کرد

رئیس "گروه اقدام ایران" در وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد، واشنگتن 4 معافیت‌ مربوط به همکاری‌های هسته‌ای سایر کشورها با ایران را برای یک دوره 60 روزه تمدید کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، "برایان هوک" همچنین یادآوری کرد، دولت "دونالد ترامپ"، رئیس‌جمهور آمریکا همزمان با تمدید این معافیت ها، سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران و رئیس آن، "علی‌اکبر صالحی" را تحریم کرده است. 

دولت آمریکا آخرین بار 10 عقرب 1398 معافیت‌های مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران را برای یک دوره 90 روز تمدید و همزمان با آن بخش عمرانی ایران را تحریم کرده بود.

همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران، یکی از بندهای توافق برجام است.

با این حال دولت ترامپ تاکنون برخی از این معافیت‌ها، از جمله انتقال اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین به خارج از ایران را لغو کرده است.

این اقدامات آمریکا کاملا بر خلاف مفاد برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن برجام ( 26 جدی 1394)، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از برجام را آغاز کرد. با روی کار آمدن "دونالد ترامپ" در آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

"ترامپ" سرانجام سه شنبه 18 ثور 1397 به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

این اقدام ترامپ با محکومیت گسترده داخلی و بین المللی مواجه شده است.

 

 

 

کلیدواژه