ایران: تنها راه حل بحران سیاسی در افغانستان تشکیل یک دولت فراگیر است
(last modified 1398-12-21T09:24:43+00:00 )
حوت 21, 1398 13:54 Asia/Kabul
  • ایران: تنها راه حل بحران سیاسی در افغانستان تشکیل یک دولت فراگیر است

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به تحولات افغانستان گفت: تنها راه رونق و رفاه و ثبات و امنیت در افغانستان تشکیل یک دولت فراگیر و وحدت شخصیت‌ها، گروه‌ها، احزاب و مسئولان است.

به گزارش خبرگزاری فارس، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) در نشستی خبری با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری تحلیف همزمان دو رئیس جمهور در افغانستان گفت: از مدت‌ها قبل تمام تلاش خود را در سطوح مختلف برای همگرایی و همدلی مردم افغانستان، گروه‌ها و شخصیت‌ها در این کشور انجام دادیم و به طرفین متذکر شدیم که تنها راه رونق و رفاه و ثبات و امنیت در افغانستان تشکیل یک دولت فراگیر و وحدت شخصیت‌ها، گروه‌ها، احزاب و مسئولان است.

وی افزود: به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم و امیدواریم به نتیجه برسد و ثبات سیاسی به افغانستان برگردد و از این مرحله عبور کنند. ایران همه توان خود را به کار خواهد گرفت تا این اتفاق در کشور دوست و برادر ما جمهوری اسلامی افغانستان رخ دهد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سؤالی مبنی بر تایید توافق صلح بین طالبان و آمریکا توسط شورای امنیت سازمان ملل نیز عنوان کرد: ما اعلام موضع راجع به توافق بدعت گونه‌ای که رژیم آمریکا با گروه طالبان داشتند.

وی تاکید کرد: ما موافق هرگونه تلاش‌ها برای ثبات و امنیت در افغانستان هستیم، ولی باید یاد داشته باشیم این تلاش‌ها در چارچوب مذاکرات بین خود افغانستانی‌‌ها باشد نه اینکه یک دولت خارجی از هزاران مایل بیاید و با گروهی در یک کشور مستقل توافق صورت دهد آن هم برای نجات دادن خود از مخمصه‌ای که در آن گرفتار شده‌ است.

موسوی تصریح کرد: معتقدیم مذاکرات باید با حضور همه گروه‌ها در افغانستان به شمول طالبان باشد.

کلیدواژه