بقایی هامانه: آمریکا باید به دلیل سوء‌استفاده‌ از شورای امنیت، پاسخگو باشد
(last modified 1399-02-15T13:18:25+00:00 )
ثور 15, 1399 17:48 Asia/Kabul
  • بقایی هامانه: آمریکا باید به دلیل سوء‌استفاده‌ از شورای امنیت، پاسخگو باشد
    بقایی هامانه: آمریکا باید به دلیل سوء‌استفاده‌ از شورای امنیت، پاسخگو باشد

سفیر و نماینده دائم ایران نزد دفتر سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی مستقر در ژنو تاکید کرد: آمریکا باید به دلیل رفتار زورگویانه و الگوی تکراری سوءاستفاده‌اش از شورای امنیت سازمان ملل و تحریک تصمیم‌های این نهاد پاسخگو باشد.

«اسماعیل بقایی هامانه» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی مستقر در ژنو روز دوشنبه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: اینکه آمریکا به قطعنامه 2231 شورای امنیت متوسل شده، تمسخر و توهین به اصول حاکم بر روابط بین‌المللی است.

بقایی هامانه در ادامه با اشاره به کنوانسیون‌های بین‌المللی تصریح کرد:  براساس کمیسیون بین‌المللی قضات، طرفی که تعهدات خود را رد کرده و آن را اجرا نکند، نمی‌توان حقوقی را که مدعی آن است، به رسمیت شناخت.

روزنامه نیویورک‌تایمز اخیراً گزارش داد، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا به دنبال ارائه طرحی حقوقی است که نشان دهد آمریکا هنوز عضوی از برجام است تا از این طریق بتواند برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که در ماه اکتبر آینده منقضی می‌شود، اعمال فشار کند.

پیش از این «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران نیز با اشاره به خروج آمریکا از برجام در سال 2018 با هدف «فشار حداکثری» بر جمهوری اسلامی، تاکید کرد: پمپئو بعد از شکست مفتضحانه فشار حداکثری، اکنون می‌خواهد شریک برجام باشد.

 

کلیدواژه