سرطان 08, 1399 17:07 Asia/Kabul
  •  استکبار جهانی؛ شریک جرم دائمی رژیم صدام در حملات شیمیایی به ایران و عراق

شرکت‌کنندگان در همایش ملی «پدافند شیمیایی» در تهران، استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جنایتکار و هم‌پیمانان آن به ویژه آلمان را شریک جرم دائمی رژیم صدام در حملات شیمیایی به مناطق غیرنظامی ایران و عراق دانستند.

شرکت‌کنندگان در همایش ملی «پدافند شیمیایی» که روز یکشنبه همزمان با سی‌وسومین سالروز فاجعه بمباران شیمیایی سردشت در تهران برگزار شد، در بیانیه‌ای بر بکارگیری از تمام ظرفیت‌های خود برای پیگیری حقوق منافع خانواده‌های شهدا، جانبازان و قربانیان تسلیحات شیمیایی و محاکمه عاملان این جنایات تاکید کردند.

رژیم بعث عراق در 28 ژوئن 1987 شهر مرزی سردشت ایران را بمباران شیمیایی کرد که در این حمله، 110 نفر از ساکنان غیرنظامی شهید و بیش از هشت هزار نفر دچار مصدومیت شیمیایی شدند.

در بیانیه‌ی پایانی همایش ملی «پدافند شیمیایی» آمده است: با وجود ادعای سازمان‌های جهانی برای مقابله با تسلیحات شیمیایی، تجربه نشان می‌دهد تلاش این سازمان‌ها ناکافی بوده و همچنان تحقیق، تولید و انباشت انواع تسلیحات ممنوعه شیمیایی در جهان ادامه دارد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قربانیان اصلی تسلیحات شیمیایی براساس موازین دینی و اخلاقی و فتوای عمیق و جامع رهبر معظم انقلاب اسلامی، هرگونه استفاده از تسلیحات شیمیایی و میکروبی را عملی خلاف شرع و مغایر قانون دانسته و تمام ظرفیت خود را در حوزه دفاعی برای رفع آسیب پذیری‌ها و مقابله با تهدیدات شیمیایی متمرکز ساخته است.

در این بیانیه خاطرنشان شده است: دور نیست آن روزی که دولت‌های حامی رژیم صدام برای اقدامات ننگین خود در پیشگاه افکار عمومی جهان مجبور به عذرخواهی شوند.

کلیدواژه