جهانگیری: تنظیم سند جامع همکاری تجاری گامی برای تحقق توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق است
(last modified 1399-05-01T03:46:51+00:00 )
اسد 01, 1399 08:16 Asia/Kabul
  • جهانگیری: تنظیم سند جامع همکاری تجاری گامی برای تحقق توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق است

معاون اول رییس‌جمهوری ایران به هدف‌گذاری تهران و بغداد برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری اشاره کرد و گفت: برای تحقق این هدف‌گذاری، آمادگی تنظیم سند جامع همکاری اقتصادی و تجاری در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور وجود دارد.

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری عصر روزسه شنبه در مذاکرات مشترک هیات های عالیرتبه ایران و عراق، با بیان اینکه ایران و عراق از زمینه های متعدد برای توسعه همکاری ها برخوردار هستند، افزود: خوشبختانه همکاری های تهران و بغداد در بخش های مختلف از جمله نفت، گاز و برق از رشد قابل قبولی برخوردار بوده و تا حد زیادی اجرایی شده اما همچنان زمینه های متعدد دیگری نیز برای توسعه مناسبات اقتصادی فیمابین وجود دارد.

جهانگیری با بیان اینکه پیش نیاز توسعه روابط اقتصادی، داشتن روابط بانکی و مالی است، خواستار سرعت بخشیدن به روند اجرا شدن توافقات فیمابین در حوزه روابط بانکی و مالی شد.

اسحاق جهانگیری بر لزوم آمادگی فعال شدن کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و نیز کمیسیون مشترک عالی ایران و عراق که در سطح نخست وزیر عراق و معاون اول رییس جمهوری ایران برگزار می شود، تأکید کرد و افزود: فعال شدن این کمیسیون ها می تواند نقش موثری در حل مسایل و موانع پیش رو ایفا کند.

جهانگیری تصریح کرد: ایران همانگونه که در مبارزه با داعش در کنار عراق بود در شرایط سخت پیش رو نیز در کنار دولت و ملت عراق خواهد بود.

نخست وزیر عراق نیز در این نشست با تأکید بر اینکه ملت عراق علاقمند است روابط گسترده ای با جمهوری اسلامی ایران داشته باشد، به اشتراکات تاریخی، فرهنگی و دینی دو کشور اشاره و تصریح کرد: تاریخ و ارزش های مشترک موجب شده است که ایران و عراق از منافع مشترک برخوردار باشند و این مولفه ها به ما گوشزد می کند که شراکت اقتصادی بزرگی باید بین دو کشور ایجاد شود.

مصطفی الکاظمی به مبارزات عراق با گروه های تکفیری و تروریستی نظیر داعش اشاره کردو گفت: جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بود که از عراق در این مبارزات حمایت کرد و تجربیات، امکانات و ظرفیت های خود را در اختیار عراق قرار داد و دولت و ملت عراق هرگز این موضع گیری های افتخارآمیز ایران را فراموش نخواهند کرد.

الکاظمی با بیان اینکه عراق با شرایط سخت و دشوار اقتصادی روبرو است از آمادگی این کشور برای فعال شدن کمیسیون مشترک و کمیسیون عالی دو کشور خبر داد و گفت: امیدوارم با کمک یکدیگر بتوانیم همه مشکلات را پشت سر بگذاریم.

کلیدواژه