ظریف: آمریکا هیچ جایگاهی برای استفاده از اسنپ‌بک ندارد
(last modified 1399-05-22T09:19:12+00:00 )
اسد 22, 1399 13:49 Asia/Kabul
  • ظریف: آمریکا هیچ جایگاهی برای استفاده از اسنپ‌بک ندارد
    ظریف: آمریکا هیچ جایگاهی برای استفاده از اسنپ‌بک ندارد

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران رای نخواهد آورد، ‌تاکید کرد: از نظر حقوقی آمریکا هیچ جایگاهی برای استفاده از مکانیسم اسنپ بک ندارد.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران، درباره تلاش‌های آمریکا برای برگزاری جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران گفت:  آمریکایی‌ها می‌دانند که قطعنامه‌شان رای نمی‌آورد و در برخی از پیش‌بینی‌ها در نیویورک گفته شد، این قطعنامه تنها یکی، دو رای خواهد آورد.

ظریف با بیان اینکه آمریکایی ها ادعا کردند بعد از شکست قطعنامه‌شان، از روش اسنپ بک استفاده می‌کنند افزود، روش اسنپ بک کاملا مشخص است و از نظر حقوقی آمریکا هیچ جایگاهی برای استفاده از این روش را ندارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تصریح کرد، علاوه بر روسیه و چین که موضعشان کاملا مشخص است، سه متحد اروپایی (انگلیس، آلمان و فرانسه) واشنگتن هم در جلسه قبلی شورای امنیت سازمان ملل متحد صریحا اعلام کردند که آمریکا نمی‌تواند از این مکانیسم استفاده کند.

ظریف با بیان اینکه قطعنامه آمریکا، غیرقانونی است، خاطرنشان کرد: آمریکایی ها می‌خواهند از مکانسیم شورای امنیت سازمان ملل برای نابود کردن این شورا استفاده کنند.

وزیر امور خارجه ایران درباره طرح این ادعا که طی روزهای آینده بخشی از تحریم‌های آمریکا ضد مردم ایران به پیشنهاد آلمان و انگلیس لغو می‌شود، گفت: ایران هیچ طرحی را که موجب تغییر در برجام داده شود، نمی‌پذیرد.

ظریف درباره تحولات لبنان بعد از انفجار در بندر بیروت نیز گفت، همه مردم جهان با مردم لبنان ابراز همدردی کردند اما متاسفانه آمریکا با وجود شیوع کرونا و این فاجعه، هنوز تحریم‌های غیرقانونی علیه لبنان را ادامه می‌دهد.

 

کلیدواژه