اسد 25, 1399 07:30 Asia/Kabul
  •  اعتراض ایران به سکوت آژانس درخصوص فعالیت‌های اتمی عربستان و اسرائیل

سفیر و نماینده دائم ایران نزد دفتر سازمان ملل متحد در ژنو، به سکوت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت‌های پنهان هسته‌ای عربستان و تسلیحات اتمی رژیم صهیونیستی اعتراض کرد.

به گزارش ایرنا، «اسماعیل بقایی هامانه» سفیر و نماینده دائم ایران نزد دفتر سازمان ملل در ژنو روز جمعه در نشست عمومی کنفرانس خلع سلاح افزود: در حالی که رژیم اسرائیل به عنوان تنها دارنده تسلیحات اتمی در منطقه به سرپیچی آشکار از قوانین بین‌المللی و تقویت زرادخانه‌های اتمی‌اش ادامه می‌دهد، برنامه اتمی عربستان سعودی نیز به پیچیده‌تر شدن اوضاع منطقه دامن می‌زند.

بقایی هامانه تصریح کرد، عربستان با وجود عضویت در پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌ پی ‌تی)، به تعهداتش در این زمینه عمل نکرده و فقدان شفافیت و همکاری با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، باعث ایجاد نگرانی های جدی درباره ابعاد برنامه‌های هسته‌ای عربستان شده است.

سفیر و نماینده دائم ایران نزد دفتر سازمان ملل در ژنو از مقامات عربستان خواست تا به تعهدات خود وفق پیمان ان‌پی‌تی و توافقات پادمانی احترام گذاشته و به طور کامل با نظام بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

بقایی هامانه همچنین با بیان اینکه برخورد دوگانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اعتبار و بی طرفی حرفه‌ای آن را زیر سوال برده است، از آژانس خواست تا به وظایف خود در خصوص بازرسی و راستی آزمایی عمل کرده و گزارشی را از فعالیت‌های هسته‌ای عربستان ارائه کند.

 

کلیدواژه