اسد 28, 1399 13:45 Asia/Kabul
  • درگذشت رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

آیت الله «محمدعلی تسخیری» رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مشاور رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام که بر اثر عارضه قلبی در یکی از بیمارستان های تهران بستری بود، روز سه شنبه در ۷۶ سالگی درگذشت.

به گزارش ایرنا، آیت الله «محمدعلی تسخیری» در سال 1944 در نجف اشرف در خانواده ای روحانی به دنیا آمد و در کنار تحصیلات ابتدایی، متوسطه و دانشگاهی (در دانشکده فقه نجف اشرف) تحصیلات حوزوی را تا مرتبه اجتهاد در نجف اشرف سپری کرد و از محضر بزرگانی چون آیت الله سید محمدباقر صدر، آیت الله خویی، آیت الله سید محمدتقی حکیم و آیت الله شیخ جواد تبریزی بهره گرفت.

وی فعالیت های علمی خود را از سال 1971 در حوزه علمیه قم ایران ادامه داد.

آیت الله تسخیری از چهره های شناخته علمی و فرهنگیِ جهان اسلام بود که همواره در معرفی درست تشیع و ایجاد تفاهم و همدلی میان مسلمانان تلاش می کرد و خدمات ارزنده ای در این قلمرو به اسلام و تشیع کرد.

مشارکت در ده ها کنفرانس علمی در کشورهای مختلف به عنوان برگزارکننده یا عضو هیئت رئیسه یا میهمان، عضویت در هیئت امنا و شورای عالی چند مرکز دانشگاهی و مجمع علمی در ایران و دیگر کشورها و تدریس در مراکز علمی گوناگون؛ از جمله فعالیت های مؤثر آیت الله تسخیری در زمینه های علمی و فرهنگی بود.

وی همچنین در مجمع فقه اسلامی در جده (وابسته به سازمان همکاری اسلامی) از 1983 تاکنون به عنوان تنها نماینده رسمی تشیع امامی در تثبیت و ترویج مبانی فقهی و اصولی تشیع نقشی در خور تقدیر داشت.

آیت الله تسخیری در 20 سال گذشته ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران، معاونت بین الملل دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی و دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب و نیز رئیس هیأت امنای مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب را به عهده داشت. 

از این اندیشمند مسلمان ده ها کتاب و صدها مقاله به تألیف یا ترجمه منتشر شده است.

کلیدواژه