ظریف: مردم ایران همواره رژیم آمریکا را تحقیر کرده‌اند
(last modified 1399-05-29T03:16:33+00:00 )
اسد 29, 1399 07:46 Asia/Kabul
  • ظریف: مردم ایران همواره رژیم آمریکا را تحقیر کرده‌اند

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به اقدامات مخرب آمریکا علیه انقلاب اسلامی تاکید کرد: ایالات متحده همواره توسط مردم ایران تحقیر شده است.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سه شنبه شب در توئیتی یادآور شد: 67 سال پیش در چنین روزی، آمریکا و انگلستان سعی کردند، در یک کودتا با سرنگون کردن دولت منتخب مردم ایران، خواست آن‌ها را برای عزتمندی، خاموش کنند.

ظریف با اشاره به اینکه از سال 1979، آمریکا بی وقفه تلاش کرده است تا گذشته را تکرار کند، خاطرنشان کرد: "با این حال ایالات متحده همیشه توسط مردم ایران تحقیر شده است؛ آیا زمان آن نرسیده است که این رویه عوض شود؟".

کودتای آمریکایی- انگلیسی اوت 1953 که به سقوط دولت قانونی وقت ایران (دولت مصدق) منجر شد، یادآور مقطعی حساس از تاریخ سیاسی ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی است.

کودتای 28 مرداد که بخشی از سلسله مداخلات آمریکا و انگلیس در ایران در زمان پیروزی نهضت ملی شدن صنعت نفت در ایران است، در مقطعی روی داد که دیوان بین‌المللی دادگستری در موضوع قراردادهای نفتی انگلیس و ایران، به نفع ایران رای داده بود.

در سال‌های اخیر اسناد جدیدی درباره مداخلات بیگانگان در کودتای 28 مرداد منتشر شده است و حتی برخی مقام‌های آمریکایی به نقش مستقیم این کشور و انگلیس در این کودتا اذعان کرده‌اند.

کلیدواژه