میزان 24, 1399 08:36 Asia/Kabul
  • تخت‌روانچی: اوضاع امنیتی جهان بدتر شده است
    تخت‌روانچی: اوضاع امنیتی جهان بدتر شده است

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد درباره بازگشت ذهنیت‌های دوران جنگ سرد و بدتر شدن اوضاع امنیتی جهان هشدار داد.

«مجید تخت روانچی» سفیر و نماینده دائم ایران روز چهارشنبه در کمیته خلع سلاح و امنیت بین‌المللی هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به منازعات ادامه‌دار و برخی خطرات کنونی همچون توسل به زور یا تهدید به آن، افزایش هزینه‌ها و تشدید مسابقات تسلیحاتی افزود: بازگشت ذهنیت‌های دوران جنگ سرد در کنار خطر همیشگی ناشی از سلاح‌های کشتار جمعی و بروز تهدیدات جدید در عرصه هوش مصنوعی، سایبر و فضای ماورای جو، اوضاع امنیتی جهان را نسبت به گذشته بدتر کرده است.

وی با تاکید بر موانع خلع سلاح هسته‌ای و در راس آن مسابقه مدرن سازی زرادخانه‌های هسته‌ای و فقدان اراده سیاسی برای کنار گذاشتن گزینه سلاح هسته‌ای توسط دارندگان آن گفت: بیش از ۱۴ هزار سلاح هسته ای و۱۰۰ میلیارد هزینه سالانه مربوطه و امکان استفاده آنها خطری است که هر آن بشریت و کره زمین را تهدید می کند.

نماینده ایران در سازمان ملل از آمریکا ورژیم صهیونیستی به عنوان موانع بزرگ خلع سلاح اتمی در جهان ومنطقه نام برد و اظهار کرد: آمریکا بزرگترین دارنده سلاح اتمی در جهان است که تنها در سال ۲۰۱۹ مبلغ ۳۶ میلیارد دلار برای زرادخانه هسته‌ای خود و تولید آخرین مدل سلاح‌های اتمی هزینه کرده است.

تخت‌روانچی گفت: رژیم صهیونیستی تنها مانع تحقق خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای است و این رژیم باید برای الحاق به پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای وادار شود.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: ایران از شروع مذاکرات کنفرانس خلع سلاح برای جلوگیری از نظامی شدن وتسلیحاتی کردن فضای ماورای جو حمایت می‌کند.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران از ارسال مستمر سلاح‌های پیشرفته به منطقه پرتنش خاورمیانه و به ویژه افزایش خریدهای رژیم‌های صهیونیستی و سعودی از آمریکا که طی یک دوره پنج ساله به ترتیب ۳۵۴ و ۱۹۲ درصد افزایش یافته است، ابراز نگرانی کرد.

کلیدواژه