عقرب 11, 1399 13:23 Asia/Kabul

بزرگان و سران کشورهای اسلامی باید دید فراگیر و جهانی داشته باشند تا کشورهای اسلامی به وحدت و یکپارچگی دست پیدا کنند

پژوهشگر علوم دینی گفت: علما، فعالین فرهنگی و مذهبی و روسای جمهوری کشورهای اسلامی باید دید فراگیر و جهانی داشته باشند تا کشورهای اسلامی به وحدت و یکپارچگی دست پیدا کنند.  

مولوی یعقوب سامانی در گفت و گو با خبر نگار رادیو دری اظهار داشت: دید بسیاری از علما و فعالین فرهنگی و مذهبی و روسای جمهوری کشورهای اسلامی بسته است و در سطح ولایت و یا کشور خود فکر می کنند.

وی افزود: وحدت برای امت اسلامی ضروری است و اگر کشورهای اسلامی وحدت داشته باشند، می توانند از منابع طبیعی و منافع کشور خود حفاظت کنند و برای کشور خود قابل افتخار باشند که نفع امت را به دنبال دارد.

به گفته این کارشناس فرهنگی-مذهبی تنش در بین مردم و امت اسلامی باعث ایجاد تفرقه و حضور دشمنان و نیروهای خارجی می شود و برای دشمنان فرقی نمی کند که ما که هستیم و یا چه مذهبی داریم، آنان فقط منابع طبیعی ما را چپاول می کنند و با اسلام ستیز خواهند کرد.

وی تاکید کرد: وحدت باعث می شود همه مسلمانان متحد شوند و در مقابل دشمن واحد ایستادگی کنند به طور مثال وقتی کشورهای غربی به جایی حمله می کنند همه باهم متحد می شوند چنانکه در حمله به افغانستان، عراق، سوریه و کشورهای دیگر، غربی ها باهم متحد شدند. بنابراین مسلمانان نیز برای مقاومت و ایستادگی در مقابل دشمنان باید باهم متحد شوند.

مولوی سامانی بیان داشت: در صورتی که مسلمانان باهم متحد نباشند، کشورهای غربی به صورت جداگانه آن ها را چپاول می کنند و مردم آن کشورها را قتل عام می کنند. در واکنش به اهانت فرانسه به پیامبرگرامی اسلام (ص) نیز مسلمانان باید باهم اتحاد داشته باشند.

وی تاکید کرد: وحدت یک امر تاکید شده از لحاظ احکام اسلامی است و در شرایط حاضر هم اگر همه مسلمانان باهم متحد شوند و کالاهای فرانسوی را تحریم کننند قطعا دولت و نظام فرانسه از جهت اقتصادی شکست خواهد خورد.

این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به ضرورت دید جهانی علما، فعالان فرهنگی و دولتمردان کشورهای اسلامی تصریح کرد: وحدت و امت اسلامی را کسانی می توانند حفظ کنند که فکرشان محدود نباشد و جهانی و تمدنی فکر کنند.

مولوی سامانی بیان داشت: ما پیرو پیامبر گرامی اسلام هستیم و باید همانطور که نبی اکرم (ص) به نتیجه عملی که انجام می داد فکر می کرد و جنبه جهانی بودن آن را در نظر می گرفت، امت اسلامی نیز باید به نتیجه عمل خود توجه بیشتری داشته باشند.

وی افزود: اگر مردم به خصوص گروه های فعال در جامعه فکر جهانی و تمدن ساز داشته باشند و در جنبه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، دینی و مذهبی بحث جهانی را در نظر بگیرند مطمئناً کشورهای اسلامی به وحدت خواهند رسید.

 

کلیدواژه