عقرب 14, 1399 08:53 Asia/Kabul
  • تخت روانچی: آمریکا قرار موقت الزام آور دیوان بین المللی دادگستری را نقض کرده است
    تخت روانچی: آمریکا قرار موقت الزام آور دیوان بین المللی دادگستری را نقض کرده است

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد روز سه شنبه تصریح کرد، آمریکا با انجام اقدامات متخلفانه، قرار موقت الزام آور دیوان بین المللی دادگستری را نقض کرده است که مسئولیت بین المللی به همراه دارد.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، "مجید تخت روانچی" در نشست مجمع عمومی سازمان ملل درباره گزارش دیوان بین‌المللی دادگستری به  استفاده آمریکا از اقدامات قهرآمیز از جمله اعمال تحریم  به عنوان ابزار سیاست خارجی این کشور اشاره کرد و گفت: تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا علیه ایران به طور مستقیم و غیرمستقیم شرکت‌های ایرانی و مردم ایران را هدف گرفته و توانایی ایران در تجارت آزاد را متاثر کرده است. 

"تخت روانچی" با بیان اینکه دیوان بین‌المللی دادگستری در سوم اکتبر 2018 (11میزان1397) با اجماع، قرار موقت الزام‌آوری را صادر و آمریکا را ملزم کرد که براساس تعهدات این کشور به موجب عهدنامه مودت سال 1955 از اقدامات محدودکننده خودداری کرده و تضمین کند که مجوزهای لازم برای پرداخت‌ها و انتقال پول به ایران در زمینه‌های تصریح شده در قرار دیوان، مشمول محدودیت نخواهند بود، افزود: متاسفانه آمریکا تاکنون توجهه ای به قرار موقت دیوان ننهاده و حتی تحریم‌های بیشتری وضع کرده به طوری که اخیرا و همزمان با شیوع ویروس کرونا تعداد بیشتری از بانک‌های ایرانی تحریم شده اند.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل  تصریح کرد، این موضوع در دسترسی ایران به دارو و وسایلی که برای مبارزه با ویروس کرونا ضروری می‌باشد، خلل ایجاد کرده است.

دیوان بین‌المللی دادگستری، سوم اکتبر سال 2018(11میزان1397) با بررسی درخواست  ایران، آمریکا را به رفع تحریم‌های اقلام انسان‌دوستانه، دارویی، کشاورزی و هوانوردی ملزم کرد اما واشنگتن به این حکم توجه ای نکرده است.

تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه واشنگتن که شامل اقلام اساسی و حتی دارویی و پزشکی می شود باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای مردم ایران به ویژه بیماران کرونایی شده است.

با این حال مقامات دولت ترامپ همچنان بر ادامه رویکرد تحریمی خود در چارچوب سیاست فشار حداکثری ضد ایران اصرار دارند و به صورت مستمر به اعلام تحریم های جدید ضد جمهوری اسلامی می پردازند.

کلیدواژه