سازمان انرژی اتمی ایران موظف به تامین اورانیوم با غنای بالای 20 درصد
(last modified 1399-09-11T11:20:26+00:00 )
قوس 11, 1399 15:50 Asia/Kabul
  • سازمان انرژی اتمی ایران موظف به تامین اورانیوم با غنای بالای 20 درصد
    سازمان انرژی اتمی ایران موظف به تامین اورانیوم با غنای بالای 20 درصد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران، سازمان انرژی اتمی کشور را موظف به تامین اورانیوم با غنای بالای 20 درصد برای مصارف صلح آمیز کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران در جلسه علنی روز سه شنبه، در جریان بررسی جزئیات «طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» با ماده 1 آن موافقت کردند.

براساس ماده 1؛ سازمان انرژی اتمی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، جهت مسائل صلح آمیز به تولید اورانیوم با غنای 20 درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل 120 کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند؛ همچنین سازمان انرژی اتمی ایران موظف است، نیاز کشور برای مصارف صلح آمیز به اورانیوم با غنای بالای 20 درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند.

نمایندگان مجلس ایران همچنین با رای موافق به ماده 2 این طرح، سازمان انرژی اتمی ایران را مکلف کردند بلافاصله پس از تصویب این قانون، ظرفیت غنی سازی و تولید اورانیوم غنی سازی شده با سطح غنای متناسب هر یک از مصارف صلح آمیز کشور را، به میزان ماهانه حداقل 500 کیلوگرم افزایش دهد و به نگهداری و انباشت مواد غنی شده در کشور اقدام کند.

همچنین با تصویب ماده 3 طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، سازمان انرژی اتمی ایران مکلف است حداکثر ظرف مدت 3 ماه پس از تصویب این قانون، عملیات نصب، تزریق گاز، غنی سازی و ذخیره سازی مواد را تا درجه غنای موردنیاز، با حداقل هزار دستگاه ماشین‌های نسل دوم پیشرفته IR-2m را آغاز کند و همچنین در همین بازه زمانی، عملیات غنی سازی و تحقیق و توسعه با ماشین‌های نسل ششم IR-6 را با حداقل 164 ماشین از این نوع آغاز کرده و آن را ظرف مدت یکسال پس از تصویب این قانون به هزار دستگاه ماشین توسعه بدهد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران در ادامه و با تصویب ماده 4، سازمان انرژی اتمی ایران را مکلف کردند، به بهره برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان طی 5 ماه پس از تصویب این قانون اقدام کند.

با تصویب ماده 5 هم  سازمان انرژی اتمی ایران مکلف شد، همزمان با عملیات بهینه سازی و راه اندازی عامل واکنش (راکتور) 40 مگاواتی آب سنگین اراک، به طراحی یک عامل واکنش (راکتور) آب سنگین 40 مگاواتی جدید با هدف تولید همسان‌های پایدار (رادیو ایزوتوپ) بیمارستانی با جدول زمانبندی اقدام کند و جدول زمانبندی این موضوع را ظرف یک ماه پس از تصویب این قانون به اطلاع مجلس شورای اسلامی برساند.

همچنین با تصویب ماده 6 این طرح، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت اجرا نشدن تعهدات کشورهای طرف توافق هسته‌ای در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و رفع نشدن کامل موانع صادرات و فروش نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، یک ماه پس از تصویب این قانون اجرای داوطلبانه سند پروتکل الحاقی را متوقف کند.

نمایندگان مجلس ایران قرار است در نشست نوبت عصر، بررسی جزئیات طرح 9 ماده‌ای اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران را ادامه دهند.

کلیدواژه