جدی 06, 1402 08:47 Asia/Kabul
  • ادعای جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران
    ادعای جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران

به رغم همکاری‌ های گسترده جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این نهاد بین المللی مدعی افزایش سرعت تولید اورانیوم ایران شد.

به گزارش رادیو دری، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه شنبه با انتشار بیانیه‌ای بدون اشاره به تداوم تعامل و همکاری ایران با آژانس در راستای تعهدات خود ذیل موافقتنامه‌های پادمان ادعا کرد که ایران سرعت تولید اورانیوم تا 60 درصد را نسبت به ماههای قبل که کاهش داده بود، افزایش داده است. 

آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه مدعی شد، از زمان کاهش غنی سازی که از اواسط سال 2023 آغاز شده بود، سایت های هسته‌ای ایران اورانیوم را تا 60 درصد و با سرعت 3 کیلوگرم در ماه تولید می کردند و از پایان نوامبر همین سال، این کشور میزان تولید اورانیوم با غنای 60 درصدی در سایتهای نطنز و فردو را به حدود 9 کیلوگرم در ماه افزایش داده است. 

 به رغم همکاری‌های گسترده ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی در اواخر ماه نوامبر 2023 مدعی ناکافی بودن این همکاری و ایجاد سوالات زیادی حول برنامه هسته‌ای ایران ایجاد شده بود.

این در حالی است که نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به این ادعاهای آژانس، با اعلام اینکه تمامی مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به آژانس اعلام و توسط آن راستی‌آزمایی شده، تاکید کرد، در نامه‌ ای به «رافائل گروسی» موافقت خود را با انتصاب 8 بازرس جدید پیشنهادی اعلام کرده‌ است.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه اعلام کرد، اگرچه هیچ تعهدی برای پاسخگویی به سؤالات آژانس بر اساس اسناد ساختگی و غیرمعتبر ندارد، با این حال، به صورت داوطلبانه در راستای همکاری، تمام اطلاعات لازم، اسناد پشتیبان و دسترسی‌های درخواستی آژانس را فراهم کرده است.

ادامه همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی

کلیدواژه