قوس 30, 1399 10:15 Asia/Kabul
  • \
    \"ریمدان\" ؛ مسیر توسعه مبادلات اقتصادی با شرق آسیا

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران گفت: با افتتاح پایانه مرزی "ریمدان" در مرز پاکستان توسعه اقتصادی، مبادلات تجاری و تردد مسافران و گردشگران به جنوب شرق آسیا گسترش می یابد.

«داریوش امانی» معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران روز شنبه در گفت و گو با شبکه خبر تلویزیون ایران با اشاره به تاثیر پایانه مرزی جدید ریمدان و تاثیر آن بر اقتصاد ایران و پاکستان افزود: پایانه مرزی ریمدان ایران و گبد در پاکستان علاوه بر توسعه مبادلات تجاری و مسافری میان دو کشور،شتاب دهنده خطوط ترانزیتی و تبادل اقتصادی با پاکستان، هند و چین خواهد بود.
به گفته معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران، در حال حاضر روزانه ۱۴۰ کامیون و ۴۰۰ نفر از اتباع ایران و پاکستان از مرز ریمدان عبور می‌کنند.
گذرگاه مرزی "ریمدان-گبد"  روز شنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر تولید صنایع دفاعی پاکستان و برخی دیگر از مقامات دو کشور افتتاح شد.
ایران و پاکستان با داشتن هزار کیلومتر مرز مشترک تا پیش از این تنها از یک گذرگاه مرزی "میرجاوه - تفتان" برخوردار بودند.
تسهیل در دسترسی به بازار ایران، افزایش صادرات - واردات و استفاده بهتر از ظرفیت‌های دو استان همجوار مرزی از مزایای گذرگاه جدید "ریمدان - گبد" محسوب می‌شود.
گذرگاه مرزی ریمدان در استان سیستان و بلوچستان ،جنوب شرق ایران، به خاطر نزدیک بودن به بنادر گوادر و کراچی در پاکستان می‌تواند با صرفه‌ترین مسیر برای رسیدن به تجارت سالانه پنج میلیارد دلار بین ایران و پاکستان باشد.

کلیدواژه