تصمیم ایران برای غنی‌ سازی 20 درصدی به اطلاع شورای حکام آژانس رسید
(last modified Sat, 02 Jan 2021 04:34:31 GMT )
جدی 13, 1399 09:04 Asia/Kabul
  • تصمیم ایران برای غنی‌ سازی 20 درصدی به اطلاع شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسید
    تصمیم ایران برای غنی‌ سازی 20 درصدی به اطلاع شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسید

خبرنگار روزنامه آمریکایی در اروپا گفت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای آغاز غنی‌ سازی 20 درصدی طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی را به اطلاع شورای حکام آژانس رسانده است.

به گزارش خبرنگاررادیو دری، «لارنس نورمن» خبرنگار روزنامه آمریکایی "وال‌استریت ژورنال" در اروپا در حساب توئیتری خود اعلام کرد امروز جمعه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام اطلاع داده است که ایران در تاریخ 31 دسامبر 2020 با ارسال نامه‌ ای تصمیم خود برای غنی‌ سازی اورانیوم تا سطح 20 درصد در تأسیسات فردو مطابق با مصوبه مجلس شورای اسلامی را رسماً به آژانس اعلام کرده است. 

مجلس شورای اسلامی ایران روز سه شنبه اول دسامبرکلیات و جزئیات طرح "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران" را تصویب کرد.

قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها شامل 9 ماده است که الزام دولت جمهوری اسلامی ایران برای غنی سازی 20 درصد، افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده سطح پایین جمهوری اسلامی و بهره گیری سازمان انرژی اتمی ایران از نسل جدید سانترفیوژهای IR2M  و IR6 از جمله موارد این قانون است.

بر اساس این مصوبه، سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران موظف است که در صورت عدم لغو تحریم‌ها ظرف مدت 3 ماه عملیات نصب، تزریق گاز، غنی سازی و ذخیره سازی مواد را تا درجه غنای مناسب، با حداقل 1000 عدد ماشین IR-2m در بخش زیرزمینی تاسیسات شهید احمدی روشن نطنز آغاز کند. 

بر اساس بندهای 26 و 36 برجام، در صورت پایبند نبودن طرف مقابل به تعهداتش، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند. ایران تأکید کرده است در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپایی (آلمان، بریتانیا و فرانسه) بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام (8 می 2018) وعده دادند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند اما تاکنون هیچ موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند.

کلیدواژه