روحانی: امنیت یکپارچگی و صلح در عراق مورد توجه جدی و اولویت ایران است
(last modified 1399-12-17T04:29:34+00:00 )
حوت 17, 1399 08:59 Asia/Kabul
  • روحانی: امنیت یکپارچگی و صلح در عراق مورد توجه جدی و اولویت ایران است
    روحانی: امنیت یکپارچگی و صلح در عراق مورد توجه جدی و اولویت ایران است

رئیس جمهوری ایران، در گفتگوی تلفنی با نخست وزیر عراق تاکید کرد امنیت، یکپارچگی و صلح در این کشور مورد توجه جدی و اولویت ایران است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، " حسن روحانی " رئیس جمهوری ایران روز شنبه در گفتگوی تلفنی با  «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر  عراق گفت:  با هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی عراق مخالفیم و آن را به ضرر این کشور و کل منطقه می‌دانیم.

روحانی، افزود: ارتقاء سطح روابط اقتصادی همپای روابط سیاسی از اهمیت بالایی برخوردار است و تسهیل در صدور روادید تجاری برای تجار و بازرگانان و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی می‌تواند به توسعه  روابط ایران و عراق کمک کند.

رئیس جمهوری ایران، همچنین با اشاره به اینکه میلیاردها دلار ارز متعلق به ایران در بانک‌های عراق برخلاف قانون بلوکه شده و باوجود  قول‌های مکرر مسئولین عراقی هنوز منابع متعلق به ایران آزاد نشده است، بر ضرورت آزادسازی فوری منابع ارزی ایران در عراق تاکید کرد.

روحانی افزود: آمریکایی‌ها همیشه در منطقه نقش تخریبی داشته‌اند و تسریع در اجرای مصوبه پارلمان عراق درمورد خروج نظامیان آمریکایی از این کشور می‌تواند به برقراری صلح و ثبات و آرامش در این کشور و منطقه کمک کند.

رئیس جمهوری ایران،  بر آمادگی تهران  برای همکاری با کشورهای منطقه با هدف حفظ امنیت و صلح و آرامش تاکید کرد.

نخست وزیر عراق، نیز در این گفت‌وگو از  ایران به عنوان کشور دوست و همسایه خوب عراق نام برد و اتصال خط آهن دو کشور را گام مهمی در مسیر توسعه روابط اقتصادی و تجاری بغداد - تهران عنوان کرد.

الکاظمی با قدردانی از ایران بخاطر کمک‌ها به برقراری امنیت و ثبات در عراق، تحریم های آمریکا علیه ایران را غیر قانونی و ظالمانه خواند. 

 

کلیدواژه