آژانس اتمی از اقدام جدید ایران در کارخانه ساخت صفحات سوخت اصفهان خبر داد
(last modified 1400-01-21T04:12:49+00:00 )
حمل 21, 1400 08:42 Asia/Kabul
  • آژانس اتمی از اقدام جدید ایران در کارخانه ساخت صفحات سوخت اصفهان خبر داد
    آژانس اتمی از اقدام جدید ایران در کارخانه ساخت صفحات سوخت اصفهان خبر داد

 خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی به اعضای خود از اقدام جدید ایران در کارخانه ساخت صفحات سوخت در اصفهان (مرکز ایران) خبر داده است.

خبرگزاری رویترز بامداد شنبه گزارش داد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز7 آوریل/18 حمل تایید کرده است که در کارخانه ساخت صفحات سوخت در اصفهان، ایران شش صفحه سوخت قراضه تابش نشده برای رآکتور تحقیقاتی تهران را ذوب کرده است که این صفحات سوخت شامل 0.43 کیلوگرم اورانیوم غنی شده تا 20 درصد U-235 است».

بر اساس ادعای خبرگزاری رویترز، در گزارش آژانس آمده است: «(در این فرآیند) محلول نیترات اورانیل استخراج شده و به کربنات اورانیل آمونیوم تبدیل شده است».

در این گزارش آمده است که ایران قصد دارد با فرآوری بیشتر این مواد به تولید مولیبدن بپردازد که کاربردهای غیرنظامی زیادی از جمله اهداف پزشکی دارد.

رویترز نوشت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود از گفتن این موضوع که این اقدامات جدید ایران در تضاد با برجام بوده خودداری کرده است اما دو دیپلمات به رویترز گفته‌اند که گزارش نقض جدید برجام توسط ایران را نشان می‌دهد اگر چه ایران این اقدامات را با عنوان اقدامات جبرانی بر اساس متن برجام توصیف می‌کند.

این در حالی است که روز جمعه دومین جلسه حضوری هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام که از روز سه شنبه در وین از سر گرفته شده بود، برگزار شد.

ارائه گزارش رایزنی های فنی صورت گرفته در جلسات گروه های کارشناسی "لغو تحریم" و "هسته ای" مهمترین دستورکار این نشست بود.

"سید عباس عراقچی" معاون سیاسی وزیر خارجه و رئیس هیات ایرانی در نشست کمیسیون مشترک برجام در این نشست ضمن تاکید بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای ادامه تعاملات جدی، گفت: این امر منوط به مشاهده اراده سیاسی و جدیت در طرف های مقابل است و در غیر این صورت، دلیلی برای ادامه مذاکرات وجود نخواهد داشت.

عراقچی مجددا تاکید کرد: لغو کلیه تحریم های آمریکا که در دوران رئیس ‌جمهور پیشین این کشور وضع شده اند، گام ضروری‌ برای احیای برجام بوده و تنها پس از راستی آزمایی لغو این تحریم ها، ایران آمادگی دارد تا اقدامات جبرانی خود را متوقف نموده و به اجرای کامل برجام بازگردد.

در پایان این جلسه، توافق شد جلسه آتی کمیسیون در سطح معاونین در روز چهارشنبه آینده در وین برگزار شود و بلافاصله در چارچوب  گروه های کارشناسی، رایزنی های فنی و تخصصی به صورت فشرده برای تهیه و ارائه فهرست اقداماتی که باید از سوی‌ همه طرف ها در حوزه رفع تحریم و اقدامات هسته ای برای احیای برجام صورت گیرد، ادامه یابد.

واشنگتن در می 2018 در دوره ریاست جمهوری "دونالد ترامپ" به صورت یکجانبه و غیرقانونی از برجام خارج شد و از آن پس علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای، تحریم‌ های گسترده‌ای را نیز علیه تهران وضع کرده است، اما "جو بایدن" رئیس جمهور جدید آمریکا به بازگرداندن ایالات متحده به این توافق ابراز تمایل کرده است؛ با این حال تاکنون هیچ اقدام عملی از جانب دولت بایدن برای بازگشت به برجام صورت نگرفته است.

 

کلیدواژه