خطیب زاده: دسترسی فراپادمانی به آژانس بین المللی انرژی اتمی داده نخواهد شد
(last modified 1400-03-03T08:14:16+00:00 )
جوزا 03, 1400 12:44 Asia/Kabul
  • خطیب زاده: دسترسی فراپادمانی به آژانس بین المللی انرژی اتمی داده نخواهد شد
    خطیب زاده: دسترسی فراپادمانی به آژانس بین المللی انرژی اتمی داده نخواهد شد

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: در صورت تمدید تفاهم قبلی ایران و آژانس بین المللی انژی اتمی ، دسترسی فراپادمانی به آژانس  داده نخواهد شد.

به گزارش رادیو دری، «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، درباره احتمال تمدید مشروط و یک ماهه توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: تمدید توافق با آژانس در مرحله بررسی‌های نهایی قرار دارد و در اولین فرصتی که این فرآیند نهایی شود، اعلام خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه پیشرفت‌های قابل توجهی در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین حاصل شده است، تاکید کرد: دولت جدید آمریکا باید از ادبیات دولت قبلی فاصله بگیرد و از کمپین شکست خورده فشار حداکثری که دولت ترامپ ضد مردم ایران اعمال کرده بود، عقب نشینی کند.

خطیب زاده با بیان اینکه ملاک و سنجش ایران متن اصلی برجام است و آنچه که در این توافق بین المللی نوشته شده است، باید نکته به نکته اجرا شود، گفت: انتفاع ایران از بند‌های رفع تحریمی برجام باید قطعی باشد و قطعا بعد از رفع تحریم‌ها راستی آزمایی صورت خواهد گرفت و ایران آمادگی دارد برای توقف اقدامات جبرانی خود اقدام کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران زنده ماندن برجام را به خاطر صبر راهبردی تهران دانست و افزود: آمریکا با تمام توان سعی کرد برجام را از بین ببرد و اروپا با بی عملی خود تمامی ظرفیت‌ها برای بهره برداری یا انتفاع ایران از برجام را از بین برد؛ این ایران بود که هم اقدامات موثر داشت و هم اینکه اقدامات کاهشی ایران در چارچوب برجام صورت گرفت، لذا باید از این فرصت و پنجره فرصت استفاده لازم را ببرد.

خطیب زاده همچنین درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه با بیان اینکه ایران از روند سیاسی در سوریه همواره حمایت کرده و هیأتی از پارلمان به عنوان ناظر به این کشور سفر کرده است، گفت: این انتخابات می‌تواند مثل همه فرآیندهای دموکراتیک دیگر به ثبات و صلح سوریه کمک  کند و کشورهای دیگر باید از دخالت‌های بی جا و فتنه افکنی در سوریه اجتناب کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران درباره روابط تهران و ریاض نیز گفت: سیاست‌ ایران درباره گفت‌وگوهای منطقه‌ای تغییری نکرده است و جمهوری اسلامی ایران از حضور عربستان در گفت و گوهای منطقه ای استقبال می کند به شرطی که این کشور سیاست سازنده‌ای اتخاذ و از سیاست‌های ملال آور گذشته اجتناب کند.

کلیدواژه