جمعه؛ "28 خرداد"، روز انتخاب
(last modified 1400-03-28T09:37:19+00:00 )
جوزا 28, 1400 14:07 Asia/Kabul
  • جمعه؛ \
    جمعه؛ \"28 خرداد\"، روز انتخاب

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران به همراه دو انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از ساعت 7 بامداد امروز جمعه 28 خرداد/جوزا در سراسر ایران آغاز شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی،رأس ساعت ۷ صبح امروز (جمعه) با حضور در محل صندوق سیار ۱۱۰ در حسینیه امام خمینی(ره)  آراء خود را به صندوق انداختند وسپس  در سخنانی روز انتخابات را روز ملت ایران خواندند.

ایشان گفتند: امروز میدان‌دار و صحنه‌گردان اصلی مردم هستند که با رأی خود سرنوشت و تکلیف کلی و اساسی کشور را برای سالهای بعد معین می‌کنند بنابراین امروز متعلق به مردم است.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: 

"بر اساس این واقعیت، خرد انسانی حکم می‌کند همه در این آزمون بزرگ ملی و سراسری شرکت کنند و علت دعوت مکرر ما از مردم برای حضور در انتخابات نیز این است که در درجه اول خود مردم از این حضور نفع می‌برند و جمهوری اسلامی نیز امتیازات بزرگی در عرصه بین‌المللی به‌دست می‌آورد.ایشان رأی تک‌تک مردم را دارای اهمیت دانستند و تاکید کردند ، همه بیایید، تشخیص و رأی بدهید و هیچ‌کس نگوید با یک رأی من اتفاقی نمی‌افتد، زیرا همین تک‌رأی‌ها است که آراء میلیونی ملت را تشکیل می‌دهد."

این انتخابات نیز همانند همه انتخابات در 42 سال گذشته از اهمیتی چند وجهی برخوردار است. در این زمینه اما سه جنبه مورد  تاکید بیشتری است.

جنبه نخست اهمیت انتخابات، استمرار نظام مردم سالاری و جاری بودن رای مردم در تعیین سرنوشت کشور است. انتخابات پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره موجب تقویت پایه‌های مردم سالاری شده  و میدان را برای فعالیت سلایق جدید باز کرده است . البته این امری طبیعی است که هر دوره از انتخابات نامزدهابه جهت سلایق و دید گاه های سیاسی  با دوره های قبل تفاوت هایی داشته باشد .در واقع این تفاوت ها نشانه سلامت انتخابات است که نکته مهمی در هرانتخاباتی است.

جنبه دوم اهمیت انتخابات ،تاثیرات سیاسی – اجتماعی ناشی ازحضور و مشارکت مردم در انتخابات است.

مشارکت در انتخابات؛ علاوه برتکلیف دینی ،یک حق سیاسی –اجتماعی است.این حق، اما دارای آثار و کنشگری فراتر از حیطه یک حق فردی است .زیرا هر رای  که به صندوق ها ریخته شود در نهایت به مجموعه ای از آرای یک ملت بدل می شود که  از دل آن یک انتخاب بدست خواهد آمد که  به منزله انسجام سیاسی و وحدت ملی و دینی است. به همین دلیل حضورکمرنگ  در انتخابات  و بی تفاوتی نسبت به سرنوشت وآینده سیاسی کشور، می تواند تاثیرات منفی  ماندگاری  برای سال های آینده دور و نزدیک  داشته باشد.

از این دید گاه، جنبه سوم اهمیت انتخابات تاثیرآرای ملت بر تقویت پشتوانه های نظام است. تجربه برگزاری بیش از 38 انتخابات در ایران  نشان می دهد که هرزمان شکوه و شوکت انتخابات نمایان تر بوده،  تاثیرات سیاسی،اجتماعی واقتصادی آن نیز بیشترشده است .

ایران کشور بزرگ و توانمند است. استفاده از امکانات کشور به انتخاب رییس جمهوری توانمند وکارآمد با توجه به مسوولیت های مهم رییس قوه مجریه  دارد تا بتوان ظرفیت های موجود را برای پیشرفت کشور در بالاترین سطح بکار  گرفت. با یک انتخاب سنجیده می توان به تحقق این هدف ملی کمک کرد و درجهت اعتلای کشور گام برداشت.از اینرو هردو سوی جریان انتخابات یعنی هم مردم و هم نامزدهایی که خود را در معرض رای انتخاب  کنندگان قرار داده اند، در این زمینه نقش دارند و تاثیر گذارهستند .

آنچه مسلم است، انتخابات با همه فراز و فرودهایش همواره با تحول و تغییرهمراه بوده است.  تغییراتی که می تواند در جامعه سبب انگیزه وامید وتلاش برای حرکت روبه جلوشود.  ملت بزرگ ایران بارها نشان داده  که با آگاهی  و بصیرت وبا انتخابی شایسته به سمت پیشرفت گام برداشته است. انتخابات  امروز نیز از این قاعده  مستثنی نیست.

کلیدواژه