سرطان 07, 1400 09:38 Asia/Kabul
  • ظریف: سردشت نماد بکارگیری تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان استسردشت
    ظریف: سردشت نماد بکارگیری تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان استسردشت

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، سردشت را نماد بکارگیری تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان و مناطق مسکونی در دوران معاصر دانست.

رژیم بعثی عراق در ژوئن 1987 با استفاده از بمب‌های شیمیایی چهار نقطه پرازدحام سردشت (شمال غرب ایران) را بمباران کرد که در این حمله  ۱۱۹ نفر از ساکنان غیرنظامی این شهر شهید و بیش از هشت هزار نفر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و دچار مصدومیت شیمیایی شدند.

به گزارش رادیودری، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره جان باختگان شیمیایی فاجعه بمباران شهر سردشت تصریح کرد: جانبازان عزیز شیمیایی ما دوبار قربانی سیاستهای ضدبشری برخی دولتهای غربی شدند؛ یکبار در فروش مواد شیمیایی و فناوری ساخت سلاح هسته ای به صدام و دیگری اعمال وحشیانه ترین تحریمهای ضد بشری در دوران ترامپ و مانع ارسال دارو و تجهیزات پزشکی برای کاستن از آلام جانبازان عزیز شیمیایی ما شدند.

ظریف افزود: علیرغم تلاشهای ما و همکاری سازمان منع تسلیحات شیمیایی، هنوز دولت جدید آمریکا دست از سیاست شکست خورده دولت قبلی برنداشته و در تداوم اعمال تحریم های غیرقانونی مانع دسترسی جانبازان شیمیایی ما به دارو و تجهیزات پزشکی می گردد.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به اینکه وجه اشتراک سلاح های کشتار جمعی و تحریم، عدم تبعیض و تفکیک در اهدافشان می باشد، افزود: بحران جهان گستر ناشی از ویروس کوید- ۱۹، یکبار دیگر ضرورت تقویت همکاری های بین المللی جهت غلبه بر بحران های جهانی را گوشرد می کند و اقدامات یکجانبه را ناکارآمد و محتوم به شکست می داند.

ظریف تصریح کرد: انتظار می رود دول عضو کنوانسیون سلاح های شیمیایی، ضمن پیگیری امحاء کامل و سریع سلاح های شیمیایی و نیز جهانشمولی کنوانسیون، به تعهداتشان ذیل مفاد مرتبط کنوانسیون سلاح های شیمیایی اهتمام لازم را داشته و به وظایف خود در قبال مصوبات کنفرانس دول عضو پیرامون «شبکه حمایت بین المللی مصدومین سلاح های شیمیایی» و «صندوق کمک به مصدومین شیمیایی» عمل نمایند.

شهرستان سردشت با جمعیت ۱۲۰ هزار نفری در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و با کشور عراق  ۱۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد.

بمباران شیمیایی "سردشت" زمینه ساز منع گسترش این سلاح شد

کلیدواژه