سنبله 26, 1400 15:17 Asia/Kabul
  • ایران بطور رسمی به عضویت دائم سازمان همکاری‌ شانگهای‌ درآمد
    ایران بطور رسمی به عضویت دائم سازمان همکاری‌ شانگهای‌ درآمد

جمهوری اسلامی ایران که تا امروز به عنوان عضو ناظر در سازمان همکاری شانگهای حضور داشت، در بیست ویکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به عضویت کامل این سازمان درآمد.

به گزارش رادیو دری ، روسای جمهوری چین و روسیه و نخست وزیران هند و پاکستان در سخنرانی خود در بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای از عضویت کامل ایران در این سازمان استقبال کردند.

«سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران در جریان سخنرانی خود در سازمان همکاری شانگهای ضمن تشکر از اعضا برای عضویت دائمی ایران در این سازمان گفت : امیدوارم سازمان همکاری شانگهای در ادامه مسیر بالنده خود را که موفق شده در مدت کوتاه جایگاه منطقه ای و بین المللی ممتازی را کسب کند، تداوم بخشد. 

«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین که امروز جمعه به صورت مجازی در اجلاس سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه پایتخت تاجیکستان شرکت داشت، از کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای خواست «در کنار یکدیگر بایستند» و اجازه ندهند کشورهای عضو این سازمان مورد حمله کشورهای دیگر قرار گیرند. 

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای گفت: پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای اقتدار این سازمان را افزایش می دهد.

«عمران‌خان» نخست وزیر پاکستان هم طی سخنرانی خود در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای از عضویت دائم ایران در این سازمان استقبال کرد.

نخست وزیر پاکستان خطاب به رئیس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس دوشنبه گفت: مایلم به برادرم جناب رئیس جمهوری رئیسی آغاز روند اعطای عضویت دائم به ایران در سازمان همکاری شانگهای را تبریک بگویم.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی بین دولتی است که در تاریخ 15 ژوئن سال 2001 در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان با هدف  مقابله با  نفوذ آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در منطقه، تاسیس شد و  در ژوئن سال 2017 هند و پاکستان نیز به این سازمان پیوستند.

 بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، امروز جمعه (17 سپتامبر) با حضور سران ۱۲ کشور عضو  از جمله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران  در تاجیکستان آغاز شد.

 

کلیدواژه