گفت و گوی تلفنی امیرعبداللهیان با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
(last modified 1400-09-05T11:55:48+00:00 )
قوس 05, 1400 16:25 Asia/Kabul
  • گفت و گوی تلفنی امیرعبداللهیان با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
    گفت و گوی تلفنی امیرعبداللهیان با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

وزیر امورخارجه ایران گفت: اگر طرف های مقابل آماده بازگشت به تعهدات کامل خود و رفع تحریم های غیر قانونی آمریکا ضد ایران باشند، دستیابی به یک توافق خوب و حتی فوری امکان پذیر است.

  به گزارش رادیودری به نقل از اداره کل اطلاع رسانی و امور سخنگویی وزارت امورخاجه، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه ایران روز جمعه در گفت و گویی تلفنی با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: علیرغم عهد شکنی آمریکا و سه کشور اروپایی در برجام، ایران با حسن نیت و جدیت در مذاکرات وین حضور می یابد و خواهان توافق خوب و قابل راستی آزمایی است.
امیرعبداللهیان با بیان اینکه بازگشت به برجام در عمل باید به معنی پایبندی به تمام مفاد و محتوای آن باشد، گفت: باید تضمین جدی و کافی وجود داشته باشد که آمریکایی که به آن اعتمادی وجود ندارد دوباره از برجام خارج نخواهد شد.
وزیر امورخارجه ایران با یادآوری رفتار متناقض آمریکایی‌ها و تطابق نداشتن حرف و عمل آنها افزود: کاخ سفید همزمان با اعلام آمادگی برای بازگشت به برجام، در هفته‌های اخیر طی دو مرحله اشخاص و شرکت های ایرانی را تحریم کرد، لذا باید در عمل، همگان شاهد اراده و اقدام جدی برای لغو کامل تحریم ها باشند.
 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با اشاره به تماس‌های خود با تمامی طرف‌ها به عنوان مسئول هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام گفت: در مذاکرات وین بحث های فشرده و مفصلی بویژه بر روی موضوعات معوق و رفع تحریم ها باید انجام بگیرد و احتمال اینکه همه بتوانند به شکل اصلی برجام بازگردند، وجود دارد.
جوزپ بورل با اشاره به تعهدات آمریکا افزود: تنها راه برداشتن تحریم‌ها احیای برجام است که از این طریق هم ایران به حقوق خود می رسد و هم جامعه بین الملل از ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران اطمینان پیدا می کنند.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد که همه طرف‌ها با رویکرد مثبت و عمل گرایانه و با اراده محکم برای گفتگو درباره مسائل توافق نشده و رفع تحریم ها وارد مذاکرات وین شوند.

خطیب زاده: آمریکا و تروئیکای اروپایی بیانیه‌های متقلبانه صادر می کنند

کلیدواژه