قوس 01, 1395 15:20 Asia/Kabul
  • قاسمی: طرح ضد ایرانی عربستان ناشی از مشکلات داخلی سعودی ها است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت، پیشنهاد تشکیل اتحادیه کشورهای خلیج فارس بدون مشارکت ایران و طرد جمهوری اسلامی از سازمان‌ همکاری اسلامی ، ناشی از مشکلات داخلی عربستان است.

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران داخلی و خارجی با بیان اینکه عربستان از خردگرایی لازم برخوردار نیست، افزود، سعودی ها راه غلطی را  طی می‌کنند که  برخی دیکتاتورهای قبلی منطقه پیموده اند.

 قاسمی همچنین ابراز امیدواری کرد، سازمان همکاری اسلامی به جای ایجاد تفرقه ، نفرت و واگرایی در جهان اسلام به نقش اساسی خود توجه کند؛ چراکه در آینده باید پاسخگوی اقداماتش در قبال کشورهای اسلامی باشد.

وی در خصوص طرح «استفان دی میستورا» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه که منجر به تجزیه این کشور خواهد شد، گفت، پیشنهاد این طرح ها مقطعی است و هیچکدام از این طرح ها به دلایل پیچیدگی صحنه میدانی و سیاسی سوریه به مرحله اجرایی نرسیده است.

قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگار برون مرزی درباره اعلام آمادگی کویت برای میزبانی از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در راستای گسترش همکاریهای کویت با این سازمان تاکید کرد، امنیت و ثبات در منطقه تنها با همکاری کشورهای منطقه ایجاد می شود و حضور نیروهای بیگانه در منطقه هیچ وقت نتوانسته است حلال مشکلات باشد.  

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره مواضع رئیس جمهوری منتخب آمریکا و مشاورانش در مورد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تصریح کرد، ایران برای مقابله با گزینه‌های مختلف آماده است و اگر احساس کند طرف آمریکایی می‌‌خواهد اقدامی خلاف برجام انجام دهد، اقدامات لازم را اجرا می کند.

کلیدواژه