حمل 07, 1401 15:40 Asia/Kabul
  • ادامه موضع ضد برجامی آمریکا
    ادامه موضع ضد برجامی آمریکا

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در ادامه موضع ضد برجامی آمریکا گفت، دولت فعلی این کشور نمی‌تواند درباره تصمیمات دولت بعدی آمریکا در قبال برجام تضمین بدهد.

به گزارش رادیو دری، رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران روز یکشنبه بدون اشاره به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام در نشست دوحه اذعان کرد، نمی‌ توان به ایران تضمین داد که دولت بعدی آمریکا ممکن است چه اقدامی در قبال برجام انجام دهد.

این در حالی است که سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران احیای برجام را نزدیک و آن را بستگی به اراده سیاسی آمریکا دانست.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در مجمع دوحه 2022 با اشاره به اینکه خروج آمریکا از برجام، موجب کاهش سطح اجرای تعهدات ایران در قالب این توافق شد، اعلام کرد، حتی اروپایی‌ها پس از خروج آمریکا از برجام برای رفع مشکلات کاری نکردند.

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش در برجام، دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در هشتم مه 2018 /18 ثور 1397 به صورت یکجانبه از این توافق بین المللی که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد بود، خارج شد و کارزار فشار حداکثری علیه ایران را اعمال کرد.

ترامپ بعد از خروج یکجانبه از برجام، در راستای سیاستی موسوم به فشار حداکثری علاوه بر بازگرداندن تحریم‌ های متوقف‌ شده ذیل این توافق، تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد.

دولت جدید آمریکا به ریاست جو بایدن ضمن اعتراف به شکست سیاست فشار حداکثری اعلام کرد که قصد دارد این کشور را به برجام بازگرداند اما تا به حال از انجام اقدامات لازم در این راستا خودداری کرده است.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌ دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌ کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

ایران اعلام داشته است، در صورت بازگشت آمریکا به برجام و رفع نگرانی های ایران از جمله برداشته شدن کلیه تحریم های هسته ای، راستی آزمایی رفع تحریم ها و تضمین عدم تکرار خروج آمریکا از برجام، تعدات خود ذیل این توافق را به طور کامل اجرا خواهد کرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی تا پیش از برداشته شدن گام های پنچ گانه ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام، به کرات بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به توافق هسته ای 2015 تاکید کرده بود.

بایدن دنبال محدود کردن نقش تحریم‌ها پس از شکست فشار حداکثری علیه ایران

کلیدواژه