حمل 31, 1401 17:42 Asia/Kabul
  • دستور معاون رئیس جمهوری ایران برای پیگیری حقابه هیرمند
    دستور معاون رئیس جمهوری ایران برای پیگیری حقابه هیرمند

معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران در دستوری به وزیر امور خارجه این کشور، پیگیری جدی تأمین حقابه هیرمند را از هیأت حاکمه افغانستان خواستار شد.

به گزارش رادیو دری، «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران در پی گزارش نماینده اعزامی خود به سیستان و بلوچستان (جنوب شرقی ایران)و بازدید از چاه نیمه‌ چهارگانه مناطق مرزی این استان گفت: هیأت حاکمه افغانستان باید به این حقابه پایبند باشد و هرچه سریع‌تر این موضوع را حل کند.

مخبر افزود: حکومت افغانستان طبق توافق‌های معتبر بین المللی، متعهد به رهاسازی حقابه هیرمند برای بهره‌مندی  مردم استان سیستان و بلوچستان ایران است.

 براساس معاهده هیرمند که در سال 1972 به امضای مقامات وقت ایران و افغانستان رسید، سهم ایران از آب رودخانه هیرمند  820  میلیون متر مکعب در سال و  حدود 26  متر مکعب در ثانیه است که البته در ماهها و فصول مختلف تفاوت می کند.

دولت قبلی افغانستان که ادعای تامین حقابه ایران را داشت با ساخت سد کمال خان بر روی رودخانه هیرمند در ولایت نیمروز عملاً مانع از اجرای این پیمان شد و خسارتهای فراوانی را به زندگی انسانی، جانوری و گیاهی حوزه پیرامونی رودخانه هیرمند در خاک ایران بخصوص در استان  سیستان و بلوچستان  وارد کرد.

دولت طالبان نیز در هشت ماه گذشته به رغم پذیرش شفاهی این حقابه، تاکنون اقدامی عملی در این باره انجام نداده است.

تاکید وزیر نیروی ایران بر پیگیری حقابه این کشور از هیرمند

تامین کامل حقآبه ایران برای رودخانه هیرمند؛ از حرف تا عمل

کلیدواژه