تاکید سفیران اروپایی بر ضرورت کمک به ایران در خدمات رسانی به پناهجویان افغانستان
(last modified 1401-02-21T03:46:07+00:00 )
ثور 21, 1401 08:16 Asia/Kabul

سفیران نروژ و آلمان در ایران بر ضرورت کمک به ایران در خدمات رسانی به پناهجویان افغانستانی تاکید کردند.

به گزارش رادیو دری، «هانس اودو موتسل» سفیر آلمان و «سیگوال هاوگه» سفیر نروژ در ایران با «یعقوب علی نظری» استاندار خراسان رضوی (شمال شرق ایران) در مشهد دیدار کردند و بر ضرورت رایزنی برای کمک به ایران درراستای خدمات رسانی به پناهجویان افغانستانی در ایران تاکید کردند.

استاندار خراسان رضوی نیز در این دیدار با بیان اینکه ایران سال های متمادی تحت تاثیر تحولات کشور افغانستان و میزبان پناهندگان این کشور است گفت: این موضوع انسانی مشترک بین همه کشورهاست و امیدواریم با همکاری بیشتر بین کشورهای مختلف بتوانیم بیشتر به این پناهندگان خدمت کنیم.

 

بازدید سفیران نروژو آلمان از مهمانشهر تربت جام

سفیران کشور‌های آلمان و نروژ در ادامه سفر خود به خراسان رضوی از مجموعه مهمانشهر تربت جام بازدید کردند.

مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی در این بازدید گفت: در چند ماه اخیر به دلیل تحولات افغانستان، خراسان رضوی شاهد حضور چشمگیر پناهندگان و اتباع افغانستانی بوده که باعث افزایش جمعیت آماری اردوگاه‌ها و مناطق سکونتگاهی مهاجران و بروز مشکلاتی در حوزه خدمات رسانی شده است.

سیدعلی قاسمی افزود: تلاش می کنیم با دعوت از کشور‌های مختلف و همکاری آنها بتوانیم خدمات بیشتری به مهاجران ساکن در اردوگاه‌ها ارائه کنیم.

سیگوالدهاوگه سفیر نروژ نیز در این بازدید با ابراز خرسندی از وضعیت رسیدگی به مهاجران افغان در ایران گفت: به نوبه خودم از تلاش‌های جمهوری سلامی ایران بابت رسیدگی و ارائه امکانات و خدمات فراوان به پناهجویان افغانستانی در این کشور تشکر می‌کنم و تلاشمان این است که برای رفع مشکلات این عزیزان به دولت ایران کمک کنیم.

هانسو دوموزول سفیر آلمان نیز در این بازدید گفت: ما به عنوان یک دوست در کنار ایران، خود را موظف می‌دانیم برای رفع مشکلات مردم افغانستان و پناهندگانی که در این کشور حضور دارند، به دولت ایران کمک کنیم و خدمات و امکانات مختلفی را به این افراد ارائه دهیم.

مهمانشهر تربت جام در خراسان رضوی از سال ۱۳۷۳ برای پذیرش مهاجران افغانستانی فعال و بعد از پنج سال با همکاری کمیساریای سازمان ملل از فضای چادرنشینی تبدیل به شهرکی تازه‌ساز با ۹۲۸ واحد مسکونی شد.

هم اکنون صدها تبعه افغانستانی آسیب‌پذیر در این مهمانشهر زندگی می‌کنند و امکانات معیشتی، درمانی و رفاهی برای آنها فراهم شده است.

 از ۳۵۰ هزار مهاجر افغانستانی مقیم در خراسان رضوی، ۹۶ درصد در شهر مشهد و پنج درصد در دیگر شهرستان های این استان مقیم هستند.

مردم و مسئولان افغانستان از کمک‌های بشردوستانه ایران قدردانی کردند  

کلیدواژه