جوزا 21, 1401 16:09 Asia/Kabul
  • اولیانوف: فرصت‌ ازسرگیری مذاکرات وین برای لغو تحریم ها وجود دارد
    اولیانوف: فرصت‌ ازسرگیری مذاکرات وین برای لغو تحریم ها وجود دارد

نماینده روسیه در سازمان‌ های بین‌ المللی مستقر در پایتخت اتریش وقفه ایجاد شده در روند مذاکرات وین برای لغو تحریم ها را تصمیم اشتباهی از جانب طرف‌های غربی دانست و درعین حال گفت، هنوز فرصت هایی برای ازسرگیری این مذاکرات وجود دارد.

به گزارش رادیو دری، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌ های بین‌ المللی مستقر در وین روز جمعه هفته گذشته ضمن انتقاد از تصمیم اشتباه طرف های غربی در تعلیق مذاکرات وین برای لغو تحریم ها از سه ماه پیش تاکنون و صدور قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد، با وجود صدور این قطعنامه همچنان می‌توان مذاکرات وین برای لغو تحریم ها را به نتیجه رساند.

اولیانوف در ادامه گفت، در تاریخ دهم مارس / 19 حوت 1400 متن توافق در مذاکرات وین برای لغو تحریم ها تکمیل شده بود و در بحث برداشتن تحریم‌ها، بیش از 99 درصد توافق حاصل شده بود و مسائل کوچکی باقی مانده بودند که می‌شد ظرف یکی دو روز بر سر آن‌ها توافق کرد.

این در حالی است که مذاکرات وین برای لغو تحریم ها به دلیل ابتکارات تیم مذاکره کننده ایران، پیشرفت‌هایی را تجربه کرده است اما تعلل طرف های غربی به ویژه دولت جو بایدن برای جبران اقدامات غیرقانونی دولت پیشین آمریکا و تداوم کارزار فشار حداکثری، منجر به تردیدهایی در جدیت این کشور برای بازگشت به برجام و طولانی شدن روند گفت‌ وگوها شده است.

آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان  هفته گذشته  بر اساس ادعاهای ساختگی رژیم صهیونیستی درباره فعالیت‌های اتمی ایران، پیش‌ نویس قطعنامه‌ ای را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه دادند که با 30 رای موافق، دو رای مخالف روسیه و چین و سه رای ممتنع پاکستان، هند و لیبی تصویب شد. 

پس از این اقدام، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ ای اعلام کرد، به دلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب قطعنامه ضد ایرانی گام‌های عملی متقابلی را اتخاذ کرده که نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین‌های فرا پادمانی از جمله آنها است.

جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است؛ اما آژانس نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است؛ به همین دلیل تهران تصمیم گرفت پس از قطعنامه شورای حکام، فعالیت‌ دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس را قطع کند.

واکنش ایران به تصویب قطعنامه در آژانس؛ اقدام مقتضی انجام می‌دهیم

کلیدواژه