جوزا 25, 1401 12:48 Asia/Kabul

رئیس جمهوری اسلامی ایران در نشست مشترک با همتای ترکمنستانی خود گفت: روابط ایران با ترکمنستان رابطه خویشاوندی است و مشخص شد دیدگاه دو کشور نسبت به افغانستان نزدیک به هم است.

به گزارش رادیو دری، سید ابراهیم رئیسی ،رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: در افغانستان باید دولتی فراگیر تشکیل شود که همه گروه‌های سیاسی و اقوام را نمایندگی کند و این می‌تواند برای افغانستان امنیت ایجاد کند.

رئیسی ادامه داد: در این نشست مشترک به بحث‌های انجام شده در اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان تاکید شد از این رو مشکلات و مسائل موجود در منطقه باید به دست مسئولان منطقه حل شود و هرگونه حضور بیگانگان ممکن است مشکلاتی به همراه داشته باشد و اعتقاد ما این است که وجود بیگانگان در منطقه مانع امنیت و مشکل‌ساز خواهد بود.

رئیس جمهور ایران به ظرفیت همکاری بین دو کشور در بیش از سه دهه اشاره کرد و گفت:  باید در حوزه اقتصادی، تجاری، آب و انرژی بین دو کشور همکاری ها بسیاری صورت گیرد و قراردادها و تفاهم نامه‌ها بین دو کشور امضا شود تا زمینه همکاری ها بین دو کشور ارتقا یابد.

 رئیسی تاکید کرد که روابط ایران با ترکمنستان رابطه همسایگی نیست، بلکه رابطه برادری، تمدنی، فرهنگی، خویشاوندی و بسیار نزدیک و عمیق است.

رئیس جمهوری ترکمنستان،  نیز در این نشست گفت: گفتگوها در فضای شفافیت، اعتماد و احترام متقابل بین دو کشور برگزار شد که تصویری از روابط برادری میان دو کشور را ترسیم کرد.

بردی محمداف افزود: دو کشور همچنین مصمم به گسترش روابط فرهنگی و بشردوستانه به عنوان یکی از بخش‌های مهم برای تقویت پیوند میان دو ملت و دو کشور هستند.

رئیس جمهور ترکمنستان افزود: ایران و ترکمنستان خواهان این هستند تا افغانستان به دولتی شکوفا تبدیل شود و در مشارکت‌های مهم ملی و منطقه‌ای حضور داشته باشد.

رئیس جمهوری ترکمنستان، با دعوت رسمی " سید ابراهیم رئیسی "  رئیس جمهوری ایران  در صدر هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد. 

امضای 9 سند همکاری بین ایران و ترکمنستان

کلیدواژه