رئیسی: پیشنهاد صدور قطعنامه علیه ایران در حین مذاکره، ناقض روح توافق بود
(last modified 1401-04-13T10:46:49+00:00 )
سرطان 13, 1401 15:16 Asia/Kabul
  • رئیسی: پیشنهاد صدور قطعنامه علیه ایران در حین مذاکره، ناقض روح توافق بود
    رئیسی: پیشنهاد صدور قطعنامه علیه ایران در حین مذاکره، ناقض روح توافق بود

رئیس جمهوری اسلامی ایران، اقدام آمریکا و سه کشور اروپایی در پیشنهاد صدور قطعنامه در شورای حکام در حین مذاکره را اقدامی غیرمسئولانه و ناقض روح مذاکره و توافق عنوان کرد.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروئیکای اروپا علیه ایران، هشت ژوئن /18 جوزا به‌رغم مخالفت جدی چین و روسیه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تصویب رسید؛ این قطعنامه پس از رأی‌‌گیری با 30 رأی موافق، 2 رأی مخالف (روسیه و چین) و 3 رأی ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رسید.

به گزارش رادیو دری؛ سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران امروز دوشنبه در آئین دریافت استوارنامه «نادین اولیویری لوزانو» سفیر جدید سوئیس در تهران با بیان اینکه آمریکا باید تصمیم بگیرد که به الزامات مذاکره و توافق پایبند باشد گفت، اقدام آمریکا و سه کشور اروپایی در پیشنهاد صدور قطعنامه در شورای حکام در زمانی که مذاکره برای توافق در جریان است، اقدامی غیرمسئولانه و ناقض روح مذاکره و توافق و بیانگر تناقض رفتاری آنها است.

رئیسی همچنین با اشاره به نقش دیپلماتیک سفارت سوئیس در تهران افزود، آمریکا و کشورهای اروپایی در قبال ایران گرفتار اشتباه محاسباتی هستند و امیدوارم شما واقعیات ایران را به دولت متبوع و دیگر کشورها منتقل کنید تا متوجه شوند که ایران علیرغم دشمنی‌ها، به پیشرفت خود ادامه داده و سیاست‌های سلطه‌طلبانه آنها اثر معکوس گذاشته است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران به قدمت بیش از ۱۰۰ ساله روابط دو کشور نیز اشاره کرد و گفت، ایران آماده گسترش حداکثری روابط با همه کشورها از جمله سوئیس در عرصه‌های تجاری، اقتصادی و سیاسی است.

«نادین اولیویری لوزانو» سفیر جدید سوئیس نیز در این مراسم اظهار کرد، ایران و سوئیس در بیش از ۱۰۰ سال سپری شده از برقراری روابط دیپلماتیک، همواره تعاملات و همکاری‌های مثبت و سازنده‌ای با یکدیگر داشته‌اند.

سفیر سوئیس در ایران با اشاره به نقشه راه روابط تهران و برن خاطرنشان کرد، به عنوان سفیر سوئیس برنامه اصلی من تلاش برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران است.

سوئیس بنیان سیاست خارجی خود را بر بیطرفی استوار کرده است؛ به دلیل بی طرفی رسمی سوییس در مسائل سیاسی بین المللی، روابط سیاسی ایران و سوئیس در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی دستخوش تحولات نشد.

گفتنی است، سوئیس از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حافظ منافع آمریکا در ایران است.

رئیسی: ایران میز مذاکره را ترک نخواهد کرد

کلیدواژه