اسد 06, 1401 10:13 Asia/Kabul
  • سفر وزیر نیروی ایران به افغانستان برای تحقق حقابه هیرمند
    سفر وزیر نیروی ایران به افغانستان برای تحقق حقابه هیرمند

وزیر نیروی ایران می‌گوید که برای تحقق حق آبه ایران شخصاً به افغانستان سفر خواهد کرد.

به گزارش رادیو دری، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیروی ایران در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: تقویت دیپلماسی آب و انرژی اولویت سیاست خارجی دولت مردمی بوده و شخص رئیس‌جمهور با دقت ویژه‌ای این مسائل را پیگیری می‌کند.

وزیر نیروی ایران با اشاره به اینکه در تمامی دیدارهای رئیس جمهور محترم ایران با کشورهای همسایه مسئله آب و انرژی و به خصوص آب مطرح می‌شود، گفت: اخیراً در سفری که آقای اردوغان به همراه تیم عالی‌رتبه ترکیه به تهران داشتند، ما نگرانی‌های خود را از اقدامات این کشور در قالب سدسازی‌های بالادست حوضه آبریز ارس مطرح کردیم.

وی ادامه داد: روسای جمهور ایران و ترکیه توافق کردند تا مذاکراتی با محوریت وزیر نیروی ایران و وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه به عنوان متولی  موضوع آب دو کشور برگزار شود و از این طریق نگرانی‌های ایران در این زمینه به حداقل برسد.

عضو هیات دولت ایران با اشاره به مسأله هیرمند گفت: در موضوع هیرمند، تاکنون طرف  افغانستانی، در کلام، بر پرداخت حقآبه ایران تاکید کرده که قدم مثبتی است اما به هیچ عنوان برای ما کافی نیست.

‌ محرابیان با اشاره به برنامه‌ریزی برای تحقق حقابه ایران در قالب معاهدات قانونی تاکید کرد: در مسئله هیرمند ضرورت ایجاد می‌کند که شخصا  وارد روند مذاکرات شوم و برنامه‌ریزی برای سفر به افغانستان به منظور پیگیری این مسئله را در دستور کار داریم.

تاکید رئیسی بر پیگیری جدی موضوع حقابه ایران از افغانستان

کلیدواژه