سنبله 14, 1401 12:40 Asia/Kabul

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفت: لغو کامل تحریم‌ها ضد دولت و ملت ایران از اهداف اساسی مذاکرات جاری بین ایران و طرف‌های امضا کننده توافق برجام است.

به گزارش رادیو دری، «ناصر کنعانی چافی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره آخرین روند مذاکرات لغو تحریم‌های ظالمانه ایران افزود: ایران برای اینکه نقش متعهدانه و مسؤولانه خودش را در ارتباط با توافق برجام و مذاکرات رفع تحریم‌ها ایفا کند، دیدگاه‌های خود را در این زمینه مجدداً به هماهنگ کننده مذاکرات منتقل کرد و در این ارتباط منتظر دریافت پاسخ طرف‌های مقابل و مشخصاً دریافت پاسخ دولت آمریکا است.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران با بیان اینکه مهم ترین دستور وزارت‌ امور خارجه در مذاکرات، اخذ تضمین است، گفت: هر توافقی و اتفاقی شکل بگیرد اگر تضمینی وجود نداشته باشد، امکان دارد مجددا نقض شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران درباره ادامه همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه ماهیت صلح آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران در جمع بندی سال ۲۰۱۵ و انعقاد توافق برجام مورد تایید قرار گرفت، تصریح کرد: موضوع تضمین دو وجه دارد؛ یک وجه، تضمین لغو تحریم‌ها است تا ایران به طور کامل از انتفاع اقتصادی برخوردار شود و بحث دیگر دور کردن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از رفتار سیاسی است چراکه این موضوع باعث ایجاد خلل می‌شود.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره تحولات اخیر کشور عراق گفت: روند تحولات این کشور برای ایران مهم است و جمهوری اسلام همه جریان‌های سیاسی  عراق را به گفت‌وگو دعوت می کند.
کنعانی چافی با تاکید بر اینکه ایران قصد مداخله در امور عراق را ندارد، افزود: جمهوری اسلامی ایران نگاه بخشی و جزیی به عراق ندارد و تمام گروه‌های سیاسی عراق را جزیی از روند تحولات این کشور می داند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران درباره ادعای رژیم صهیونیستی در حمله به نیروهای ایرانی در سوریه با بیان اینکه کلیه اقدامات رژیم صهیونیستی غیرقانونی و نامشروع است و ادعای رژیم جعلی مبنی بر اینکه به پایگاه‌های ایران حمله کرده پوچ و بی اساس و باطل است، گفت: اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی ضد زیر ساخت های سوریه با حمایت آمریکا انجام می‌شود.
کنعانی چافی افزود: حضور ایران در سوریه به درخواست دولت قانونی این کشور و مستشاری است و تا زمانی که دولت سوریه از ایران درخواست کمک کند، جمهوری اسلامی از ارائه کمک ها دریغ نخواهد کرد.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره درخواست اروپایی ها از ایران برای کمک به حل مشکل کمبود انرژی، گفت: به طور طبیعی ایران به دلیل برخورداری از منابع غنی نفت و گاز از منابع مهم انرژی است و علی رغم تحریم‌های ظالمانه حضور خود را در بازار انرژی حفظ کرده است و معاملات نفت با شرکای ایران ادامه دارد.
این دیپلمات ایران با اشاره به بحران اوکراین و مشکلات اروپایی‌ها در زمینه انرژی گفت: در صورت دستیابی به توافق در وین، ایران می‌تواند یکی از ظرفیت‌های تامین انرژی  برای کشورهای اروپایی باشد.

کنعانی: آمریکا، مسیرهای آبی بین الملل را مورد تهدید قرار ندهد

کلیدواژه