میزان 18, 1401 18:01 Asia/Kabul
  • کنعانی: طالبان مسوول تامین امنیت همه شهروندان است
    کنعانی: طالبان مسوول تامین امنیت همه شهروندان است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به حمله تروریستی اخیر به موسسه آموزشی کاج گفت: مسؤولیت هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان است که امنیت همه شهروندان را تامین کند.

به گزارش رادیو دری؛ «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران افزود: همچنان شاهد رخدادهای بسیار تلخی در افغانستان هستیم و مسؤولیت هیأت حاکمه سرپرستی است که امنیت همه شهروندان را تامین کند.

وی اضافه کرد: چه تعداد دخترکان مظلوم و دانش آموزانی که در نتیجه این اقدام تروریستی پرپر شده و ده‌ها نفر شهید و مجروح شدند؛ این‌ رویدادهای تلخ،  تذکر عمومی به همه دولت‌ها و کشورهای مدعی حقوق بشر است که هم از حقوق زنان و کودکان و حقوق بشر در افغانستان دفاع کنند و هم به تامین امنیت فراگیر در افغانستان کمک کنند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اضافه کرد: ما جزء کشورهایی هستیم که در این مسیر همواره تلاش کردیم و ارتباط ما با هیأت حاکمه سرپرستی موقت افغانستان ادامه دارد.

کنعانی تاکید کرد: از اهداف اساسی این روابط، کمک به تامین امنیت در افغانستان، تأکید بر لزوم تشکیل دولت مرکزی فراگیر، تلاش برای تامین نیازهای اقتصادی شهروندان افغانستان، گسترش همکاری‌های تجاری و تامین نیازهای اساسی در حوزه مواد غذایی و بهداشتی و کمک به مردم افغانستان در شرایط سخت اقتصادی است.

وی افزود:  همچنین ایران تعدادی از مجروحان بد حال این اتفاقات را با پرواز به داخل کشور منتقل کرد و درمان آنها را عهده دار شد و افزون بر این برخی کمک‌ها نیز به مناطق سیل زده ارسال شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در مسیر سیاسی هم بر تشکیل دولت فراگیر و هم در حوزه مناسبات اقتصادی و توسعه  روابط دوجانبه برای تامین نیازهای مردم و همچنین کمک به رویکردهای چندجانبه منطقه‌ای برای صلح و ثبات در این کشور تلاش کرده است.

«پروانه‌های کابل»؛ روایت آنچه در حمله تروریستی به موسسه کاج گذشت

کمک ایران به‌ مجروحان حمله تروریستی به مرکز آموزشی کاج در کابل

 

کلیدواژه