میزان 10, 1402 11:43 Asia/Kabul
  • دختران کاج قربانی رقابت های امنیتی در فضای به شدت امنیتی شده افغانستان در سال گذشته شدند

کارشناس سیاسی افغان گفت: دانش آموزان دختر آموزشگاه آمادگی کانکور کاج در کابل قربانی رقابت های امنیتی در فضای به شدت امنیتی شده افغانستان در سال گذشته شدند.

سید محمد باقر محسنی کاظمی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به اولین سالگرد تیراندازی و حادثه انفجاری در مرکز آموزشی کاج در کابل که در نتیجه آن ده ها دانش آموز دختر و تعدادی از دانش آموزان پسر و استادان به شهادت رسیده و تعداد زیادی هم زخمی شدند، اظهار داشت: آن زمان (که طالبان قدرت را در اختیار گرفته بودند)، وضعیت در افغانستان به گونه ای شده بود که هر هدفی برای مقاصد امنیتی و سیاسی مشروع قلمداد می شد و ابزارهای نامشروعی از ابزارهای خشن در جهت اهداف سیاسی سرلوحه کار بسیاری از بازیگران سیاسی در قضایای داخلی و خارجی مربوط به افغانستان مورد استفاده قرار می گرفت.

وی افزود: این بازیگران با این اقدامات در صدد تضعیف رقبا و یا تحت تاثیر قرار دادن حوزه نفوذ آن ها بودند و به همین دلیل شاهد حملات بسیار شدید و ویرانگری به مراکز، مساجد و اماکن عمومی بودیم که هیچ هدف نظامی محسوب نمی شدند.

به گفته این کارشناس سیاسی اوضاع آنچنان امنیتی و پیچیده شده بود که هر طرفی از چنین ابزارهایی استفاده می کرد، قربانیان این حوادث هم مردم بی دفاع بودند و با این پیچیدگی راهی برای پیگیری و تحقیق در مورد یک جنایت جنکی و یا واقعه ناگوار امنیتی باقی نمانده بود، گفته می شد که امنیت ملی سابق در افغانستان هم در برخی حوادث دخیل بوده تا افکار عمومی را علیه طالبان بسیج کند هرچند اسنادی در این زمینه در دست نیست. ترورهایی هم که اتفاق می افتاد بیشتر سیاسی و به تعبیری در راستای بسیج عمومی علیه طالبان بود.

محسنی کاظمی عنوان کرد: در این قضایا بیشتر مسایل امنیتی و رقابت های منطقه ای دخیل بود و بیشتر ترورها هم بر همین اساس انجام می شد و اگر یک طرف حوزه نفوذ طرف مقابل را هدف قرار می داد طرف مقابل هم مقابله به مثل می کرد و جدای از اهداف استراتژیک این حملات، بیشتر اهداف تاکتیکی و رقابت های کشورهای مختلف در درون افغانستان مد نظر بود.

وی در رابطه با محدودیت های اعمال شده علیه زنان و دختران از سوی طالبان هم گفت: طالبان تلاش می کنند که حوزه نفوذ خود را در بیسوادی نگه دارند تا بتوانند یک نیروی جنگی برای خود تدارک ببینند، آنان در امر تعطیلی مدارس دخترانه و دانشگاه ها و محدودیت ها علیه زنان اهداف استراتژیک بلند مدتی را در نظر دارند و به نظر هم نمی رسد که فضا را آزاد تر کنند.

این کارشناس سیاسی در رابطه با فشارهای جهانی برای عقب نشینی طالبان از محدودیت ها علیه زنان و دختران در افغانستان نیز گفت: ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک معمولا در اولویت نیستند و ابتدا ماموران استخباراتی کشورها اوضاع را بررسی می کنند و منافع خود را می سنجند. پس کشورهای مختلف با توجه به گزارش های استخباراتی خود از ماهیت طالبان آگاهی دارند، مناسبات و تعاملاتی هم با آنان دارند و روابط سیاسی و دیپلماتیک هم به خاطر رعایت عرف دیپلماتیک است.

وی در رابطه با نشست فرمت مسکو در رابطه با افغانستان در کازان روسیه هم گفت: دیدگاه ها در این نشست با فاصله ابراز شد، طالبان بر مواضع خود تاکید داشتند و کشورهای نزدیک به طالبان هم در سطح اعلامیه بر مواضع خود تاکید کردند، اعضای شرکت کننده در این نشست، از وضعیت افغانستان و پیچیدگی اوضاع این کشور آگاهی دارند و در عین حال امیدواری های سطحی هم وجود دارد که طالبان تغییر رفتار بدهند.

 

کلیدواژه