انتظار می رفت در میان توصیه های اخیر رهبر طالبان به حل مشکلات مردم هم تاکید شود
(last modified 1403-02-30T09:58:16+00:00 )
ثور 30, 1403 14:28 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: انتظار می رفت در میان توصیه های اخیر رهبر طالبان به مشکلات مردم و حل آن ها هم تاکید شود.

محمد جواد برهانی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل در مورد سفر رهبر طالبان از قندهار به کابل و صحبت و توصیه های وی در جمع مقامات، والیان و فرماندهان پلیس در وزارت داخله اظهار کرد: اجرای شریعت، کنار گذاشتن اختلافات و ایجاد وحدت بین صفوف طالبان از مهمترین موضوعات مورد تاکید وی بوده چون اختلافات شدیدی هم در میان طالبان وجود دارد.

وی افزود: انتظار می رفت که مشکلات مردم افغانستان هم در صحبت های ملا هبت الله رهبر طالبان مورد توجه قرار بگیرد، اکنون مردم با فقر دست و پنجه نرم می کنند و باید تلاش شود که برای حل آن گام های عملی برداشته شود ضمن اینکه طالبان هنوز مشکل مشروعیت دارند و مردم حضور خود را در حکومت احساس نمی کنند.

این کارشناس سیاسی همچنان گفت: رهبران طالبان همه از حضور در جمع مردم امتناع کرده اند، چنین چیزی هم از منظر سیاسی، هم از منظر اجتماعی و هم از منظر دینی سابقه ندارد، طالبان سعی می کنند بعد دینی خود را برجسته کنند در حالیکه بزرگترین رهبر دینی پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) بود که در میان مردم حضور داشت، در مساجد و نماز جماعت حاضر می شد، حرف های مردم را گوش می کرد، سنگ صبور آن ها بود و مسایل آن ها را حل و فصل می کرد.

برهانی عنوان کرد: رهبر طالبان پنهان و در سایه است و وجود و نبودش مساوی است و اگر سفری هم از قندهار به کابل داشته از قبل اطلاع رسانی نشده و این در حالی است که در شرایط کنونی اگر مقامات برنامه سفری دارند از قبل اطلاع رسانی می شود، موضوع در راس اخبار قرار می گیرد و سخنانش از رسانه ها پخش می شود.

این کارشناس سیاسی بیان کرد: کابل پایتخت افغانستان است اما رهبر طالبان در قندهار ساکن شده و گاهی هم که به کابل سفر می کند با مردم ارتباط ندارد، تصویری از وی در رسانه ها پخش نمی شود و سخنانش هم از طریق رسانه ها منتشر نمی شود. فقط سفری انجام می شود، جلسه ای در یکی از مکان های دولتی برگزار می شود و بعد خبر آن پخش می شود تا مردم بر این تصور باشند که رهبر طالبان وجود دارد،  به همین خاطر هم برخی از کارشناسان حتی وجود رهبر طالبان را انکار می کنند.

وی با اشاره به برخی گمانه زنی ها مبنی بر اینکه از این پس فعالیت های رهبر طالبان در امور حکومت بیشتر خواهد شد، گفت: با توجه به پیشینه طالبان به نظر نمی رسد فعالیت های رهبر طالبان بیشتر شود، زیرا زمانی که از یک فرد فقط به عنوان رهبر معنوی استفاده می شود، برنامه این است که او کمتر در بین مردم حضور داشته باشد و کمتر صحبت کند زیرا وقتی افراد زیاد صحبت می کنند زیاد هم دچار اشتباه می شوند.

 

کلیدواژه