عقرب 03, 1401 14:26 Asia/Kabul
  • وزیر نفت ایران:  تحریم مهم‌ترین دارندگان ذخایر گاز پیامد غیرقابل جبرانی دارد
    وزیر نفت ایران:  تحریم مهم‌ترین دارندگان ذخایر گاز پیامد غیرقابل جبرانی دارد

وزیر نفت ایران تاثیر تحریم مهم‌ترین دارندگان ذخایر گاز طبیعی را غیرقابل جبران دانست.

به گزارش رادیو دری،«جواد اوجی» وزیر نفت ایران روز سه‌شنبه  در بیست‌وچهارمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در قاهره با بیان اینکه گاز طبیعی نقشی مهم و تعیین‌کننده‌ در دوران گذار انرژی به‌عهده دارد و به‌دلیل مزیت‌های محیط زیستی، از توانایی خیره‌کننده‌ای برای جایگزینی دیگر سوخت‌های فسیلی از جمله زغال‌سنگ، برخوردار است، افزود: نظر به اهمیت افزایش حجم و تعریف مسیرهای جدید گاز طبیعی، ضروری است سیاست‌هایی نو در دستورکار اعضای مجمع قرار گیرد.
اوجی با بیان اینکه همسو با افزایش صرفه اقتصادی و گسترش تجارت گاز طبیعی لازم است کشورهای در حال توسعه و به‌ویژه توسعه‌یافته، در فناوری‌های مرتبط با تجارت گاز از جمله فناوری‌های مرتبط با ال‌ان‌جی توجه جدی کنند و انحصارزدایی در فناوری‌های مرتبط با تجارت گاز را به‌عنوان یک اصل بپذیرند، تصریح کرد: استفاده از ابزارهای سیاسی و تحریم مهم‌ترین دارندگان ذخایر گاز طبیعی، پیامدهای غیرقابل جبرانی بر محیط‌ زیست خواهد داشت و سبب خواهد شد تحقق اهداف توسعه پایدار مصوب سازمان ملل متحد مقدور نباشد.
وزیر نفت ایران همچنین با بیان اینکه با توجه به جایگاه راهبردی کشورهای عضو جی‌ئی‌سی‌اف و سهم نزدیک ۵۰ درصدی در سبد صادرات جهانی گاز و ال‌ان‌جی، لازم است توان، قابلیت‌ها و تمهیدهای مورد نیاز مجمع تقویت شوند، افزود: ارتقای هم‌افزایی و هماهنگی‌های جمعی، سبب حفظ منافع اعضا و صیانت از امنیت عرضه جهانی گاز طبیعی می‌شود.
بیست‌وچهارمین نشست وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) امروز(سه‌شنبه) در قاهره پایتخت مصر برگزار می‌شود.
نشست وزیران، عالی‌ترین نهاد حاکم بر مجمع است و مطابق اساسنامه جی‌ئی‌سی‌اف سالانه یک‌بار برگزار می‌شود و ریاست این نشست را «طارق المولا» وزیر نفت و منابع معدنی مصر بر عهده دارد.
کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، ١۱ عضو اصلی جی‌ئی‌سی‌اف هستند و مالزی، نروژ، عراق، پرو، جمهوری آذربایجان، امارات و موزامبیک به‌عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می‌کنند.
اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۴۳ درصد از تولید گاز جهان، ۷۲ درصد از ذخایر گازی جهان، ۵۵ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۵۰ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.

کلیدواژه