عقرب 25, 1401 13:48 Asia/Kabul

 نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان گفت، ثبات و امنیت منطقه در گرو امنیت و پایداری افغانستان بوده و عزم جدی کشورهای منطقه، کمک به ایجاد یک افغانستان با ثبات و امن است.

به گزارش رادیو دری،«حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان که برای شرکت در اجلاس مسکو درباره افغانستان به روسیه سفر کرده است، روز چهارشنبه در حاشیه این نشست در مصاحبه با رسانه‌های روسیه تاکید کرد، تحولات در افغانستان شرایط پیچیده‌ای را هم برای مردم این کشور و هم کشورهای منطقه و امنیت بین المللی ایجاد کرده است.
کاظمی قمی افزود، متاسفانه عامل مشکلات و شرایط سخت امروز در افغانستان نتیجه ۲۰ سال اشغالگری آمریکا در این کشور است که بجز کشتار، تخریب و ویرانی  و از بین بین بردن زیرساختهای این  کشور چیز دیگری نبود و بعد از خروج طراحی شده آمریکا از این کشور، شرایط هم در حوزه سیاسی، امنیت، اقتصادی و حتی اجتماعی در این کشور بسیار سخت شده است.
نشست مسکو با موضوع افغانستان امروز چهارشنبه بدون حضور نمایندگان کابل و حکومت طالبان با حضور نمایندگان ۱۴ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است.
بنا بر اعلام رسانه های روسیه، این اولین نشست "فرمت مسکو" است که بدون نمایندگان افغانستان برگزار می شود؛ دولت جمهوری دیگر در افغانستان وجود ندارد و مقام های طالبان  نیز برای شرکت دراین نشست دعوت نشده اند.
بر اساس این گزار ش برای اولین بار، آمریکا نیز در این نشست دعوت نشده است.
شرکت کنندگان در نشست مسکو درباره مسائل امنیتی افغانستان از جمله نگرانی از حضور گروه های تروریستی در این کشور گفت و گو و درباره راه های کمک به ثبات و آرامش اوضاع در افغانستان تبادل نظر خواهند کرد.
نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین، هند، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در نشست مسکو شرکت خواهند کرد.
قطر، عربستان، ترکیه و امارات نیز به عنوان میهمان در نشست مسکو حضور خواهند یافت.
نشست قبلی فرمت مشورتی مسکو درباره افغانستان ۲۰ اکتبر ۲۰۲۱ / 28 میزان 1400 برگزار شدو هیئت طالبان به ریاست «عبدالسلام حنفی» معاون رئیس‌الوزرای طالبان در آن نشست حضور داشت.

 

 

کلیدواژه