کنعانی: ایران هیچ گونه همکاری با "کمیته حقیقت یاب" نخواهد داشت
(last modified Mon, 28 Nov 2022 08:57:39 GMT )
قوس 07, 1401 13:27 Asia/Kabul
  • کنعانی: ایران هیچ گونه همکاری با \
    کنعانی: ایران هیچ گونه همکاری با \"کمیته حقیقت یاب\" نخواهد داشت

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در واکنش به قطعنامه ضدایرانی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه همکاری با کمیته سیاسی تحت عنوان "کمیته حقیقت یاب" نخواهد داشت.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به کارگردانی آلمانی پنج‌شنبه ۲۸نوامبر/ 7 قوس 1401 قطعنامه ضد ایرانی درباره آنچه "وضعیت حقوق بشر در ایران" خوانده شده است، را تصویب کرد.
تصویب این قطعنامه به معنای موافقت شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با ایجاد یک "هیأت حقیقت‌یاب" درباره ادعاها در خصوص "نقض حقوق بشر توسط ایران" در اغتشاشات اخیر است.
«ناصر کنعانی چافی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران داخلی و خارجی با اشاره به اقدام ضدایرانی کشورهای غربی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد افزود: استفاده عجولانه از ساز و کارهای حقوق بشری و استفاده ابزاری از چنین ساز و کارهایی ضد کشورهای مستقل مردود و محکوم است و هیچ کمکی به پیشبرد حقوق بشر نخواهد کرد.
این دیپلمات ایران افزود: اینکه دولت‌های غربی مشخصاً دولت آمریکا و برخی از دولت‌های همسو با آن در تهییج به اغتشاشات در داخل ایران نقش داشتند مورد هیچ تردیدی نیست و در این مورد اطلاعات دقیقی وجود دارد؛ این اطلاعات در چارچوب‌های مختلف به سفیران خارجی مقیم تهران ارائه شده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران گفت: تعداد قابل توجهی از اتباع و شهروندان کشورهای مختلف در اغتشاشات و ناآرامی های اخیر در برخی از شهرهای ایران بازداشت شده‌اند و دلایل متقنی درباره نقش آنها در تهییج به اغتشاشات وجود دارد.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره اتهام آمریکا ضد ایران درخصوص  حمله به نفت‌کش اسرائیلی گفت: اتها‌زنی واهی به جمهوری اسلامی ایران رویکرد شناخته شده آمریکا و رژیم صهیونیستی و متحدانش است؛ جمهوری اسلامی آنقدر شجاعت دارد که در خصوص کارهایی که انجام می‌دهد مسئولیت آن را به عهده بگیرد.
کنعانی چافی درباره روابط ایرنا با همسایگان هم گفت: آنچه که درباره جمهوری آذربایجان به طور عام مورد نظر بوده، احترام به چارچوب‌های دوستانه مناسبات دو کشور و ارتقای همکاریهای دوجانبه است و دولتمردان این کشور آگاه باشند، رژیم صهیونیستی، رژیمی  نامشروع و غیرقانونی بوده و ضدثبات در منطقه نقش ایفا می کند.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره فعالیت گروه‌های تروریستی ضدایرانی در منطقه کردستان عراق گفت: منطقه کردستان عراق بخشی از خاک این کشور است و دولت مرکزی عراق باید به مسئولیت‌های قانونی خود عمل کند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از همه توان خود برای حفاظت از خاک خود استفاده خواهد کرد و کسی اجازه تعرض به آب و خاک ایران را نخواهد داشت.
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی ایران همچنین با آرزوی موفقیت برای تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران در مسابقات جام جهانی قطر، درباره اقدام توهین آمیز تیم ملی آمریکا نسبت به پرچم ایران گفت: در حالی که آمریکا مدعی اخلاق و قانون مداری است، به پرچم جمهوری اسلامی توهین می کند؛ طرف آمریکایی مرتکب جرم و نقض قوانین فیفا شده است و باید مورد پیگرد قرار بگیرد و پاسخگو باشد.

تصویب قطعنامه ضد ایرانی با دستاویزی تکراری در سازمان ملل

کلیدواژه