دلو 26, 1401 19:24 Asia/Kabul

جهان اسلام همزمان با سالروز شهادت پیشوای صبر و شکیبایی حضرت امام موسی کاظم (ع) سوگوار و سیاهپوش است.

به  گزارش رادیو دری؛ پنجشنبه 25 رجب 1444 هجری قمری مصادف با 16 فوریه 023، سالروز شهادت پیشوای صبر و شکیبایی حضرت امام موسی کاظم (ع) است.

به همین مناسبت، آیین های مختلف سوگواری در مناطق مختلف ایران اسلامی برپاست.

حرم مطهر امام رضا(ع) و سایر امامزادگان از فرزندان بزرگوار امام موسی کاظم (ع) در سراسر ایران به ویژه شهرهای مشهدالرضا، قم و شیراز امشب و فردا میعادگاه عاشقان و دلسوختگان آل الله است که با دل هایی داغدار به آستان آسمانی یادگاران شریف امام کاظم(ع) مشرف می شوند تا در این سوگ سترگ به پیشگاه صاحبان عزا عرض ادب کنند.

همچنین همزمان با سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع)، هزاران نفر از عاشقان اهل بیت (ع) که دو هفته‌ای است در موکب‌های پیاده عازم کاظمین شده بودند، امروز چهارشنبه به ورودی‌های بغداد رسیدند.

بنا بر رسمی قدیمی، بسیاری از عراقی‌ها برای تجدید عهد و پیمان با هفتمین اختر تابناک ولایت، پیاده به سمت کاظمین می‌آیند، موکب‌های سوگواری را در طول مسیر بر پا می‌کنند و در پایان مراسم عزاداری و تشییع نمادین این امام مظلوم را در باب المراد به جای می‌آورند.

امام موسی کاظم (ع)  در مکتب علمی پدر بزرگوارشان حضرت امام جعفر صادق (ع) که دانشمندان بسیاری در آن حضور داشتند، شرکت می‌کردند و با بهره مندی از فضایل پدر، در صفات و ویژگیهای عالی اخلاقی همچون پارسایی، استقامت، شجاعت و عدالت خواهی، الگویی برجسته شدند.

امام موسی کاظم (ع)، حدود 35 سال امامت مسلمانان را برعهده داشتند و مدت زیادی از این سالها را در حبس و تبعید گذراندند.

این شرایط نشان می دهد که در دوران ایشان، سختگیری حاکمان عباسی به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) افزایش یافته بود.

آنچه امام موسی کاظم(ع) را ضد شرایط موجود بر می انگیخت، نظام فاسد سیاسی و اجتماعی حاکم بر مسلمانان بود و در چنین موقعیتی، امام بر آگاهی های سیاسی و اجتماعی مردم می افزودند و روش حاکمان بنی عباس را مغایر با ارزشهای اسلام می دانستند.

هارون الرشید از خلفای عباسی حاکم وقت که نمی خواست مردم از دریای بیکران علم و فضیلت حضرت موسی کاظم (ع ) بهره ببرند، با طراحی دسیسه ای، ایشان را در زندان مسموم کرد و آن حضرت در سن 55 سالگی در سال 183 هجری قمری به شهادت رسیدند.

صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) را به همه مسلمانان به ویژه شیعیان و عزاداران آن حضرت تسلیت می گوید.

پیاده روی میلیونی زائران به سمت بارگاه امام موسی کاظم (ع) در کاظمین

کلیدواژه